اما کارآفرینان موفق امروزه چگونه این جسارت را دارند که دست به اقدام زده و کار را شروع کنند؟ آنها چگونه موفق می شوند تا ایده های خود را پرورش داده و یک کسب و کار موفق را ایجاد نمایند؟
آقای جیم راجرز که یک سرمایه گذار فوق العاده بود در 37 سالگی بازنشسته شد، او با موتورسیکلت و مرسدس به سفر در نقاط مختلف جهان می پرداخت تا ایده های تجاری جدید را کشف کند. استیو جابز با شروع کارش در پارکینگ خانه والدینش، آینده ای فوق العاده برای صنعت کامپیوتر را رقم زد.

آيا شما به عنوان مالك بالقوه يك كسب و كار كوچك، در جستجوي ايده هاي خوب و كامل براي ارائه به جهان بيرون هستيد؟ در اين صورت مواردي وجود دارد كه شما بايد در مورد خودتان، آنها را مد نظر داشته باشيد:

  • آيا شما روياي داشتن يك منبع مالي و درآمد مستقل، بدون وابستگي به يك سازمان، به صورتي كه تحت كنترل خودتان باشد، را داريد؟
  • آيا از روندهاي موجود در بازار و روندهاي جديد آگاهي داريد؟
  • آيا شما به نقاط دور دست و خارج از منطقه امن خود سفر كرده ايد تا درباره بازارهاي بالقوه تحقيق كنيد؟
  • آيا شما موجودي نقدي كافي براي گذران امور خود در ماه هاي بدون درآمد داريد؟
  • آيا موجودي نقدي كافي براي سرمايه گذاري روي كسب و كار جديدتان داريد؟
  • آيا خانواده شما از تصميمات شما پشتيباني و حمايت مي كنند تا روياهايتان را دنبال كنيد؟
  • آيا زماني كه بايد صرف گذراندن با خانواده خود بكنيد، به دليل شروع كار جديد، تحت الشعاع قرار مي گيرد؟

يك گفته قديمي هست كه مي گويد، شما هرگز نمي توانيد بدون ترك كردن شغل فعلي و راحت خود، در جستجوي روياهاي آينده خود باشيد. زيرا راحتي و آسايش، انگيزه ها را كاهش داده مي دهد و نمي تواند شما را به سطوح بعدي هدايت كند.

امنيت مالي با اينكه اهميت زيادي دارد، اما موجب كاهش انگيزه مي شود و شما سالهاي متمادي را مي گذرانيد تا اينكه بازنشسته مي شويد. البته بايد پيش از ترك كار خود، يك ايده درست و برنامه ريزي مناسب داشته باشيد زيرا وقتي از كار خود استعفا داديد و كار جديد را شروع كرديد، ديگر نمي توانيد به عقب برگرديد.

به آينده بنگريد و در جستجوي راهي باشيد كه ايده هاي خود را پياده سازي كنيد. در ادامه مكانهايي وجود دارد كه شما مي توانيد در كاوش براي پرورش و تكميل ايده هاي خود، در مورد آنها تحقيق كنيد :

از قابلیتهای رسانه های اجتماعی استفاده كنيد. در قرن 21 كه شبكه هاي اجتماعي و اينترنت در دسترس شماست، شما مي توانيد از قابليتهاي اين رسانه هاي اجتماعي استفاده كرده و در سراسر جهان به تجارت بپردازيد.

• بخوانيد، بخوانيد و بخوانيد! اگرچه براي شروع كسب و كار نياز داريد تا اقدامات عملي انجام دهيد، اما هنوز هم خواندن مجلات كسب و كار و وب سايتها ميتواند منابعي ارزشمند از اطلاعات را، قبل از اقدام عملي در اختيار شما قرار دهد.

• جريانات بازار. اگر شما يك سرمايه گذار فعال بورس نيستيد، مي توانيد با مطالعه بازار بورس، از وضعيت بازار مطلع شويد و بخشهاي سود ده آن را بشناسيد.

• بازارهاي دست نخورده. كسب و كارهاي جديد، اغلب محصولاتي را توليد مي كنند كه بازار نيازي به آن ندارد، محصولاتي ارزان قيمت با توليد آسان در يك بازار شلوغ كه تهديدي براي ديگران نيست.

• محصولات انحصاري. همه نمي توانند سرمايه گذار باشند، اما انحصاري كردن محصول شما، باعث ايجاد سدهاي زيادي در برابر رقباي شما خواهد شد.

• شركت هاي موجود. درباره همه شركتهاي حاضر در بازار تحقيق كنيد، هم موارد خوب و موفق هم ناموفق ها، تا به عوامل موفقيت و شكست سايرين پي ببريد.

• شركاي سرمايه گذار. بهتر است در بازار پر رقابت امروزي به تنهايي وارد نشويد و چندين همكار تجاري داشته باشيد كه بتوانند سرمايه و دانش خود را با شما به اشتراك گذاشته و موقعيت شما را تثبيت كنند. به هر حال با احتياط گام برداريد. البته در چنين مواردي تصميم گيري ها پيچيده تر خواهد بود.

• تحقيقات بازار. تحقيقات خود را در مورد بازار محلي و جهاني انجام دهيد تا ميزان بهره وري و سودمندي ايده خود را بسنجيد.

در پايان، مهمترين چيز براي شما، اراده و اشتياق براي پيشروي است. شما ممكن است تمام عمر روياي كارآفريني را در سر داشته باشيد اما هرگز اقدامي نكنيد يا اينكه از فرصتهاي خود استفاده كرده و ايده هاي خود را عملي سازيد.

نویسنده : سروش مودب (کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران)