اگر واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم، کسب و کارهای خانگی و کوچک در ابتدای کار سود کمی دارند. بیشتر این مشاغل خانگی با شکست روبرو می شوند، اما با کمی نظم، ترتیب و زیرکی می توان کسب و کار خانگی موفقی ایجاد نمود!

راه اندازی یک کسب و کار خانگی

استیو جابز در ابتدا شرکت اپل را با یک کسب و کار خانگی در پارکینگ منزل والدینش ایجاد کرد.
مردم اغلب به دلایل مختلفی کسب و کارهای خانگی راه می اندازند که برخی از آنها عبارتند از:
  • برای داشتن یک درآمد جانبی در اولین تجربه کاری شان
  • عدم توانایی ترک منزل به دلیل معلولیت، بیماری، بارداری و …
  • تمایل به کارآفرینی
  • داشتن یک ایده بازاری مناسب و موجودی نقدی کافی برای پرورش آن

شما می توانید کسب و کار خانگی تان را با فروش هر چیزی شروع کنید و گستردگی مواردی که می توانید به فروش بگذارید به قوه تخیل خودتان و قوانین کاری کشورتان بستگی دارد.
اجازه بدهید با هم نگاهی به ساده ترین مدل کسب و کار ، برای یک کار خانگی بیاندازیم که فروش محصولات دست ساز خانگی مانند آبمیوه، ترشی یا انواع شیرینیجات است که شما خودتان مسئول تهیه و فروش و قیمت گذاری روی محصولاتتان هستید.
شما می دانید که تغییرات آب و هوایی به عنوان اصلی ترین متغیر بر عرضه و تقاضای کسب و کار شما تاثیر دارد و اگر نتوانید محصولاتتان را به موقع بفروشید، محصولات خراب شده و به شما خسارت وارد می شود یا اینکه در انبار یا مخزنی که محصولات خود را نگهداری می کنید فضای اضافی اشغال می کند. این نوع ساده از کسب و کار، تمام اجزای یک کسب و کار خانگی را داراست.

ما چطور می توانیم یک کسب و کار خانگی ایجاد کنیم؟

در اینجا به برخی از این موارد اشاره شده :

  • اول استعداد و هنر خود را به خوبی بشناسید.
    o شما چه کاری را خیلی خوب بلدید؟
    o آیا شما یک مهارت قابل عرضه در بازار را دارید؟
  • نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.
    o تمرکز روی نقاط قوت تان
    o یافتن افراد دیگری که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. این مورد می توانند اعضای خانواده یا دوستان شما باشند یا حتی افرادی که در همسایگی شما هستند.
  • ایده های خود را سازماندهی کنید.
    o کدامیک از ایده هایتان قابلیت اجرایی مناسب تری دارد.
    o یک طرح کسب و کار جامع بنویسید با در نظر گرفتن تمام موارد مانند تهیه و تامین و عرضه مواد

اگر شما بخواهید که یک قرارداد با سازمانی منعقد کنید، باید نمونه های محصول خود را برای تبلیغ کلیه کارهای خودتان به آنها ارائه دهید.

برای مثال طراحان وب و گرافیست ها به نمونه های زیادی برای ارائه به مشتریان خود نیاز دارند. دستیاران مجازی باید رضایت نامه ای از مشتریان پیشین خود داشته باشند و همچنین مشاوره رایگان برای مشتریان قبلی در نظر بگیرند.

اگر دوست دارید روی کسب و کارهای مبتنی بر محصول مانند ساخت محصولات چرمی تمرکز داشته باشید، باید بر اساس توانایی های خود، قابلیت تولید واقعی به تعداد سفارشاتی که قبول می کنید، داشته باشید.

  • هزینه پایه محصول خود و حاشیه سود را محاسبه کنید.
  • اگر دست تنها هستید، به تعدادی که در توانتان است، سفارش قبول کنید.
  • کار را در ابعاد کوچک شروع کنید.
  • به آرامی کارتان را گسترش دهید و در صورت نیاز کم کم از سایرین کمک بگیرید.
  • برای دریافت سفارشات، حدی را معین کنید تا نزد مشتریان خود بدقول و بی اعتبار نشوید.
  • مدل کسب و کار و موجودی نقدی خود را مجددا بررسی نمایید.

اکنون باید ببینید آیا مدل کسب و کار شما می تواند واقعا سوددهی داشته باشد یا نه، اگر قبلا به شیوه دریافت حقوق ماهانه ناچیزی عادت داشته اید و ذره ذره پول پس انداز کرده اید تا کسب و کارتان را راه بیاندازید، باید بگوییم که ممکن است این کار برای شما ریسکی پر از استرس و مخاطره باشد.

اما اگر پس انداز مناسب و درآمدی جانبی نیز در کنار کسب و کار خانگی خود دارید، می توانید با خیال راحت تری به این کار اقدام کنید و تصمیمات مناسب تری اتخاذ نمایید.
برای مثال اگر شما برای تهیه محصولی 10000 تومان هزینه کنید و قیمت هر محصول را 20000 تومان تعیین کنید و روزی 10 عدد از محصول خود را بفروشید، درآمد روزانه شما 100 هزار تومان خواهد بود.

البته این مثال بسیار خوش بینانه بود و گرنه در شروع کار ممکن است درآمد شما بسیار ناچیز باشد و تنها هزینه هایتان را پوشش دهد.
فراموش نکنید که حاشیه سود پایین و حجم بالای فروش، استراتژی مناسبی برای رونق کسب و کارهای خانگی می باشد.

خب در صورتی که به همه جای کار خوب فکر کرده اید، می توانید همین حالا یک طرح مناسب برای کسب و کارتان تهیه کنید.

نویسنده : سروش مودب (کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران)