خرداد فصل امتحانات است و دانشجويان در اين ماه با كوهي از اطلاعاتي مواجهاند كه بايد يك شبه به ذهن بسپارند. اطلاعاتي كه چون عملياتي نشده يادگيري شان نیز به مانند طَي كردن هفت خوان رستم است.
بر اين اساس خرداد بهترين فرصت براي نشان دادن واقعیت های صنعتی ست که دانشجویان آینده کاری شان را در آن می ببیند و اطلاعات تئوریک زیادی درباره اش بدست آورده اند. فرصتیست که گروه دی. ان. یونیون dnaunion در برنامه ODT به رسم هر ماه، خرداد نیز برای دانشجویان کارآفرینی دانشگاه تهران فراهم کرده است.
در این برنامه، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مباحث مختلف حوزه تحصیلی شان به بازدید از شرکت های فعال گروه دی. ان. یونیون نیز پرداختند. بازدیدی که برای دانشجویان مشتاق که کوهی از سئوالات را به همراه داشتند، جذابیت خاصی داشت.
آنها کنجکاوانه به بخشهای شرکتهای مختلف سر زده و با افراد فعال در آنها گفتگو میکردند. همه چیز برای دانشجویان رنگ دیگری داشت. رنگی که انگار به افکار خاکستری ذهنشان که در راستای اطلاعات تئوریک دانشگاهی شکل گرفته بود، جان تازه ای می داد.
بازخورد جالب دانشجویان ما را برآن داشت که علتش را از دکتر نادر سید امیری مدرس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که در ODT همگان بود، جویا شویم، ایشان دراین باره بود:
فرآیندی که برنامه ODT از آن پیروی میکند، جالب توجه است. در این برنامه بخش های تئوریک و عملیاتی کنار هم قرار گرفته و همین موضوع به فهم آسان تره اطلاعات کمک بسزایی کرده است.
اساتید دانشگاهی سعیشان بر این است که حین تدریس از آخرین اطلاعات استفاده کنند اما از آنجایی که فضایی برای عملیاتی کردن اطلاعات وجود ندارد، بسیاری از دانشجویان باور ندارند که داده های دریافتی شان در صنعت بازاریابی و تبلیغات کاربردی و مورد بهره برداری قرار می گیرد و فرآیند علمی و اصولی بازاریابی و تبلیغات در ایران نیز اجرایی می شود.
بنابراین وقتی در برنامه ای به مانند ODT امکان بازدید از فضای کاری صنعت بازاریابی و تبلیغات برای دانشجویان فراهم می شود، آنها به راحتی می توانند، بازتاب اطلاعات دریافتی از طریق دانشگاه را مشاهده کنند.
همچنین این روند حرکتی کانال ارتباطی خوبی نیز میان دانشگاه و صنعت ایجاد میکند. کانالی که در تصمیم گیری دانشجویان علاقه مند جهت همکاری های بعدی تاثیر زیادی میگذارد. برای مثال دانشجویانی بوده اند که چنین برنامه هایی باعث شده، در حوزه تبلیغات و بازاریابی سرمایه گذاری و شرکتی به نام خود ثبت کردند.
همچنین برگزاری ODT بصورت یک تور، اثربخشی برنامه را دوچندان کرده است. بارها دانشجویان را برای بازدید از شرکتهای دیگر برده ایم، بازدیدهای که سریع و فقط از بخش های مختلف شرکتها بوده است، چنین بازدیدهایی دانشجویان را با حجم زیادی از سئوالات مواجه میکنند، سئوالاتی که کسی پاسخگوی آنها نیست.
اما ODT فقط محدود به بازدید نیست و قبل از بازدید، دانشجویان در جریان روند کاری از طریق مطرح شدن یکی از مباحث قرار میگیرند. حال اگر ODT رویکردی یکجانبه داشت و دانشجویان فقط از جریان پروسه کاری یک شرکت و یا یک حوزه مطلع میشدند، به نظرم نتیجه نهایی بهتری بدست میآمد.
چون در این حالت دانشجویان با دو مبحث تبلیغات و تحقیقات بازار همزمان آشنا میشوند و این فرآیند شاید در یادگیری آنها تاثیرگزار باشد. همچنین حضور دانشجویان با تحصیلاتی مرتبط و یا هم رشته نیز میتواند، این برنامه را کاربردی تر کند.
علاوه براین موارد، شروع ODT از بخشهای جذاب این برنامه است. بخشی که با یک چالش شروع و تلنگری به دانشجویان زده می شود. وفتی از آنها درباره ده سال آینده شان سئوال شد، مشخص میشود که چقدر متمرکز در حال حرکت هستند.
ODT برنامه ای کاربردی و جذاب است. برنامه ای که بخش های مختلف آن به راحتی در ذهن ثبت میشود.
دانشجویان نیز بازخوردهای مختلفی درباره ODT داشتند. یکی از آنها حین بازگشت از بازدید شرکتها می گفتند:
- سئوالات ذهنی ام درباره آینده کاری پررنگ شده و آنقدر تحریکم میکنند که از همین امروز پی پاسخ به آنها خواهم رفت.
- بارها برای بازدید از شرکتها رفته ایم اما این برنامه هیجان انگیز و هر لحظه چالش تازه ای برایمان تدارک دیده شده بود. همین موضوع برنامه را به یاد ماندی کرده است.
با تمام این توصیفات دانشجویانی که نقش سفیران ODT را از این پس بازی خواهند کرد با نیروی مضاعف و تمرکزی بیشتر به سراغ ترسیم درست آینده کاریشان رفتند.