بازدید دانشجویی از مزرعه زیتون ارگانیک فدک – مهندس سید احمد بلندنظر

به همت کانون دانش آموختگان کارآفرینی و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده، روز پنج شنبه 6 آبان 95 تعدای از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا با حضور دکتر سیدامیری (استاد درس) و مهندس حسین خانی (معاون دانشجویی و فرهنگی) از مزرعه 100 هکتاری نمونه و ارگانیک زیتون”فدک” در جاده قدیم قم بازدید کردند و با کارآفرین بین المللی ایران، آقای سید احمد بلند نظر حدود 4 ساعت به گفتگو پرداختند و با ویژگی های منحصر به فرد ایشان آشنا شدند.

استقبال گرم و متواضعانه این کارآفرین خوش سابقه از دانشجویان و دست دادن با تک تک آنان در هنگام ورود و خداحافظی، بیانگر عشق و علاقه ایشان به انتقال تجربه به جوانان بود. پذیرایی گرم ایشان از دانشجویان با این تابلو زیبا در دفترش لذت مضاعفی داشت:

“رزق ما آید بپای میهمان از خوان غیب در حقیقت میزبان است آن که شد مهمان ما”

استاد بلند نظر در جواب تشکر دانشجویان با تواضع خاصی می گفت: ” المنه لله که در میکده باز است!” با این اخلاق بلند نظرانه و دیسپلین خاصی که ایشان داشت همه منتظر شنیدن داستان کارآفرینی این مرد خود ساخته و بزرگ بودیم:

” من سید احمد بلند نظر هستم.67 سال دارم و عاشق کار و تحقیق. متولد قم هستم. پدرم یزدی و مادرم قمی است. از کودکی به زحمت کشیدن و کار کردن عادت دارم. اما تازه متوجه شده ام که نابرده رنج گنج میسر نمی شود یعنی چه؟!

مزرعه زیتون فدک

از 8 سالگی با پدرم کشاورزی می کردم. دوران نوجوانی کارهای مختلفی را تجربه کردم. مادرم بافنده خوبی بود. من هم با ایجاد کارگاهی وارد این صنعت شدم. در همان نوجوانی و دوره دانشجویی که شاگرد دکتر مشکات معروف بودم وارد تجارت قالی ابریشم شدم.

وقتی دانشجوی مدرسه عالی بازرگانی دانشگاه تهران(علامه طباطبایی فعلی) بودم چند جا کار می کردم و برای این که از سرویس کارخانه نخ ریسی جا نمانم، در حال دویدن غذا می خوردم! حجره ای هم در بازار داشتم و با مطالعه فرهنگ کشورهای مختلف و آشنایی با تاجران بین المللی، محصولات مورد علاقه هر کشور را تهیه می کردم.

در همان دوره جوانی به ثروت زیادی دست پیدا کردم و ماشین بنز و پژو آخرین سیستم زیر پایم بود. سال 53 اولین سفر خارجی را با تعدادی از دوستانم در بازار به آلمان داشتم و با همین پژویی که در محوطه یادگاری مانده از 9 کشور خارجی گذشتیم و به ایران برگشتیم. داستان زندگی من خیلی فراز و نشیب دارد و از حوصله این جمع خارج است.”

آقای بلند نظر در سکوت کامل جمع مشتاق دانشجویان کارآفرینی به سراغ کسب و کار فعلی اش رفت و داستان جوان دنیا دیده و با تجربه و عاشق و سخت کوش ایران زمین را چنین ادامه داد:

” وقتی انقلاب شد و ارزش های ملی و مذهبی جذابی از سوی امام خمینی و انقلابیون مطرح شد احساس وظیفه کردم و با خودم گفتم باید کاری کنم که ارزش افزوده برای کشورم داشته باشد. با تمام قوای جوانی و تجربه بین المللی، با فروش ماشین بنزم به ارزش بیش از یک میلیون تومان، با خرید 30 هکتار از زمین های دولتی در حومه قم وارد حوزه کشاورزی و خودکفایی محصولات کشاورزی که شعار استراتژیک انقلاب بود، شدم.

البته الان خیلی از ارزش ها و آرمان های امام و انقلاب دور شدیم ولی در مجموع از این تغییر شغلم پشینان نیستم. کشاورزی کاری پربرکت و پر زحمت و غیر سودده است اما با روحیه جستجوگر و عاشق و تلاش گر نسل من سازگار است. حدود 20 سال به کشت گندم و ذرت و… به شکل مکانیزه پرداختم.

آبیاری تحت فشار و برداشت مکانیزه و سایر اصول کاشت، داشت و برداشت را بکار بردم و در کارم نمونه شدم تا جایی که گندم اصلاح شده برای کشور را به سفارش سازمان اصلاح بذر تولید می کردم.

با یک مطالعه عمیق متوجه شدم بحران آب جدی است و 20 سال قبل هشدار دادم که 9 استان کشور دچار بی آبی خواهد شد و لذا دوباره کارم را از کشاورزی به باغبانی تغییر دادم.

نا گفته نماند چند دوست بازاریم که آنها هم با خرید زمین مشغول کشاورزی شده بودند بخاطر سختی ها و فراز و نشیب ها زمینشان را به من فروختند و رفتند.

بر روی چند میوه مطالعه اعتقادی و علمی و اجتماعی کردم و کشت زیتون را یه عنوان یک غذای ضروری برای مردم در قالب روغن زیتون، انتخاب کردم. سخت ترین مرحله کار آماده سازی زمینی بود که خیلی با درخت میوه و زیتون سازگار نبود.

همه می گفتند تو دیوانه ای که در کویر و شوره زار دنبال زیتون هستی. اینجا باید خیارشور بکاری!

اما من امیدوار بودم و با توکل به خدا تمام توانم را بکار بردم تا ثابت کنم که می شود و شد!

از 2 معدن در حوالی قم خاک مخصوص باغبانی آوردم و در یک پروسه باور نکردنی، زمین را با خاک جدید آماده کشت کردم. اعتقاد راسخم این است که سم و کود شیمایی ظلم به انسان و طبیعت است و لذا با آبیاری قطره ای و جدیدترین شیوه های علمی و روش های سنتی مقبول، کاشت نهال های زیتون را شروع کردم.”

آقای بلند نظر در توضیح فعالیت های چندگانه کشت و صنعت فدک گفت: “تحقیقات کاربردی اولین و اصلی ترین کار ما در این مزرعه نمونه و مادر هست که اغلب با همکاری محققان مطرح دنیا در ایتالیا و اسپانیا و آلمان و… از طریق شرکت در دوره های آموزشی و کنفرانس ها صورت می گیرد. درحال حاضر ما نیز به عنوان یک قطب تحقیقاتی در زیتون شناخته شده ایم.

کار دوم ما جمع آوری کلکسیون گونه های مختلف زیتون است که به 120 عدد رسیده و شناسایی و کاشت گونه های سازگار زیتون در این منطقه که 7 گونه است. فعالیت دیگر ما تکثیر قلمه های زیتون و تولید نهال ریشه دار زیتون است که به تمام نقاط ایران ارسال می شود. فعالیت بعدی ما تولید میوه زیتون است که از این 7 رقم 4 رقم کنسروی و 3 رقم روغنی هست.

در سال 85 تولید میوه ما به 9 تن رسید و در حال پیشرفت بودیم که با یک سرمای غافلگیر کننده همه درختان خشک شدند. خوشبختانه در یک امتحان سخت الهی پیروز شدیم و دوباره با توکل به خدا و تلاش مضاعف، بیابان را به باغ تبدیل کردیم و در حال حاضر 5 تن میوه تولید می کنیم.

فعالیت دیگر ما در این مزرعه، طبقه بندی میوه ها و فرآوری و بسته بندی زیتون ارگانیک هست که با تجهیزات آلمانی در کارخانه داخل مزرعه انجام می شود.

تمام همت ما بر کیفیت محصولات است و بهترین روش بازاریابی را رضایت مشتری از طعم و کیفیت و سلامت محصول می دانم. در کنار انواع زیتون های تولیدی، یک نوع مرغوب روغن زیتون هم تولید می کنیم که بخاطر ارگانیک بودن مشتری های خاصی دارد.”

بعد از توضیحات اولیه آقای بلند نظر با اتوبوس از مزرعه 120 هکتاری فدک بازدید کردیم و هر از گاهی برای توضیحات بیشتر در ایستگاه های مختلف پیاده می شدیم. یکی از ایستگاه ها مزرعه بزرگ یونجه بود که برای تغذیه 600 راس گاو شیری کشت می شود.

باغ پسته و انگور و انار هم در کنار این مزرعه دیده میشد. نکته جالب این که درهای این مزرعه برای همه باز است و این کارآفرین بخشنده برخی درخت های میوه را برای استفاده مردم کاشته است!

بعد از بازدید برای صرف ناهار به دفترشان برگشتیم و بعد از ناهار نیز صحبتهای جالب ایشان و پرسش های دانشجویان و جواب های کاملشان تا ساعت 4 بعد از ظهر ادامه یافت. در حین غذا خوردن هم آزمایش نحوه تشخیص زیتون و روغن زیتون سالم و خالص و ارگانیک انجام شد!

این بازدید به یاد ماندنی با حضور دانشجویان در فروشگاه مزرعه و خرید محصولات ارگانیک با تخفیف ویژه بیاد ماندنی تر شد.

محصولات ارگانیک زیتون فدک به تمام کشور ارسال می شود و در تهران نیز فروشگاهی در بازار میوه قزل قلعه و فرمانیه دارد. این کارآفرین وطن پرست هنوز متقاعد نشده است که محصولاتش را با چند برابر قیمت به مشتریان مشتاق خارج از کشور بفروشد.

از نتایج این بازدید اعلام همکاری چند نفر از دانشجویان برای مشارکت در طرح های توسعه ای، انرژی خورشیدی، فروش آنلاین و… و استقبال آقای بلند نظر از ایده های دانشجویان کارآفرین بود.

فعالت جدی و علمی و عاشقانه دختران تحصیل کرده آقای بلند نظر در این مزرعه که هر کدام مسئول یک بخش بودند، از دیگر نکات جالب این مجموعه تحقیقاتی و باغبانی و کارآفرینی فناورانه و بین المللی است.
4 Responses to بازدید دانشجویی از مزرعه زیتون ارگانیک فدک
  1. عالی بود
    با آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان دانشگاه تهران مخصوصا بچه های کارآفرینی

  2. با سلام و احترام
    ضمن تشكر از زحمات شما عزيزان در كانون دانش آموختگان، خواهشمند است در صورت امكان فايل صوتي تهيه شده در بازديد از مزرعه و مصاحبه با آقاي بندنظر را در سايت قرار داده و يا از طريق ايميل ارسال فرماييد. فايل صوتي تهيه شده شخصي متاسفانه فاقد كيفيت و امكان استفاده وجود ندارد. سپاس

    • عاطفه علی محمدی 26 آگوست 2019 at 23:45 پاسخ

      به روی چشم . حتما پیگیری می کنیم آقای رضا پور و امیدواریم در بازدید های بعدی هم میزبان شما باشیم


[top]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *