کارآفرینی حالتی ذهنی است که خصوصیات شخصی و شغلی زیادی را در بر دارد. توانایی راه اندازی ، اجرا ، رشد یک کسب و کار یک تمرین ذهنی است که شامل تحقیقات زیاد ، شبکه سازی ، برنامه ریزی ، استراتژی کسب و کار ، بازاریابی ، فروش و سایر فعالیت مرتبط است.
در نتیجه ، کارآفرینان باید همه وظایف خود را مدیریت کنند ، به تماس ها پاسخ دهند ، در جلسات و رویدادها شرکت کنند و با احتیاط بیشتر نسبت به انجام وظایف کسب و کار خود بپردازند. مدیریت صحیح زمان برای آنها مهارتی بسیار ارزشمند است و در طولانی مدت بسیار اثربخش خواهد بود.
نتیجه بی توجهی به مدیریت زمان نتایجی جز فرسودگی، خستگی ذهنی و جسمی ناشی از استرس ، 80 ساعت کار در هفته کاری (یا شاید کمی بیشتر) و عدم پیشرفت را به دنبال نخواهد داشت.
برای یک کارآفرین و یا مدیر توانایی مدیریت زمان به اندازه هر کار دیگری، تعیینکننده موفقیت یا شکست است. زمان، منبعی ضروری و غیرقابل جایگزین برای موفقیت است. این ارزشمندترین دارایی مدیران و کارآفرینان است.
نمیتوان آن را پسانداز کرد یا زمان از دست رفته را بازیابی کرد و هر کاری که باید انجام دهید نیازمند زمان است و هر چه بهتر از زمان خود استفاده کنید، موفقتر خواهید بود و پاداشهای بزرگتری دریافت خواهید کرد.
مدیریت زمان نه تنها در کسب و کار بلکه در بخش های مختلف زندگی تأثیر خود را خواهد گذاشت. پس از این اصل مهم زندگی غافل نشوید.
در این مقاله به نکاتی مهم و عملی مدیریت زمان اشاره می کنیم تا با استفاده از این نکات بتوانید زمان خود را به بهترین وجه مدیریت کنید و حداکثر استفاده را از زمان موجود ببرید.
1. مدیریت زمان یک دانش است.
ما هرگز نمیتوانیم این 24 ساعت را کم و زیاد کنیم اما میتوانیم با برنامهریزی صحیح و مناسب میزان استفاده خود را کم یا بیشتر کنیم.
2. جایی که زمانتان هدر می رود را پیدا کنید
اگر بتوانیم این زمان را نیز کنترل کنیم، میتوانیم برای این زمانی که با مدیریت زمان صرفهجویی کردهایم برای کارهای گوناگون استفاده کنیم.
3. برای مدیریت زمان، هدف گذاری کنید.
تمرکز بر روی مدیریت زمان باعث میشود اخلاق و رفتار شما عوض شود نه اینکه زمان را عوض کند.
4. برای خودتان یک طرح مدیریت زمان تهیه کنید.
یک طرح در مدیریت زمان برای خود انتخاب کنید و در آن اهداف واضح و اولویتهای خود را بنویسید و بعدا این اولویتها و هدفها را مرتب کنید، وقت را تنظیم کنید و اولویتهای غیر ضروری را حذف کنید. تهیه طرح باعث میشود که در طول اجرای برنامه خود دچار استرس و نگرانی نشوید.
5. از ابزارهای جانبی مدیریت زمان استفاده کنید.
از برنامه های کاربردی در زمینه مدیریت زمان، حتما استفاده کنید. مثل Out look – Terello . این برنامه ها باعث میشود که بتوانید به راحتی تمام برنامههای خود را به طور روزانه، هفتگی و یا ماهانه در آن وارد کنید و و طبق برنامه اجرا کنید.
6. کارهای خود را اولویتبندی کنید.
اولویتبندی بسیار مهم است و باعث میشود اولین و آخرین اولویتهای برنامه کاری خود را بدانید.
7. تفویض اختیار کنید.
همواره یاد بگیرید که کارهایتان را به دیگران تفویض اختیار کنید. کارهایی را که دیگران قادر به انجام صحیح آن هستند به عهده آنها بگذارید و خودتان کارهای کلیدی را انجام دهید. هیچوقت فکر نکنید شما باید تمام کارها را انجام دهید!
8. کارهای تکراری را به دیگران واگذار کنید.
این بند در واقع ادامه بند هفت است. هر چقدر کارها تکراری باشد، راحتتر میتوان انجام آنها را به دیگران واگذار کرد.
9. محدوده زمانی تعیین کنید.
بعضی از کارها هستند که بسیار وقتگیر و تکراری هستند. مثل پاسخ دادن به نامهها و… به همین دلیل روزانه حداکثر یک ساعت برای پاسخ دادن به نامهها و کارهای تکراری صرف کنید نه بیشتر.
10. مطمئن باشید که سیستم شما سازماندهی شده است.
فایل های داخل کامپیوتر خود را ساماندهی و مرتب کنید. یک سیستم مدیریت فایل باعث میشود که شما بتوانید در مدت زمان کمتری، دسترسی به اطلاعات زیادی داشته باشید.
11. وقت خود را با انتظار بیهوده، هدر نکنید.
هم خودتان سر وقت در جلسات حاضر شوید و هم از دیگران انتظار داشته باشید که سر وقت حاضر شوند. مطمئن باشید که شما وقت اضافی برای هدر دادن در انتظارات بیهوده را ندارید.
با پیروی از اصول مدیریت زمان، مهار زمان را میتوانیم در اختیار بگیریم و بتوانیم خود را هماهنگ سازیم و از دوبارهکاریها و هدر دادن وقت طلایی خود که یکی از مهمترین سرمایه زندگی هر فرد میباشد جلوگیری کنیم.
مدیریت زمان کاری شدنی است، اما مستلزم تلاش و ممارست و تمرین مستمر است که با کوشش و پیروی از اصول فوقالذکر بتوانید آنها را در زندگی روزمره خود به کارگیرید و از وقت خود حداکثر استفاده را ببرید.
منبع : entrepreneur.com
نویسنده : عاطفه علیمحمدی (کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران)