ضرورت تشکیل دپارتمان گردشگری
امروزه گردشگری یکی از پررونقترین فعالیتهای اقتصادی جهان است. این صنعت اکنون در بسیاری از کشورها با رشد سریعتری نسبت به سایر بخشهای اقتصادی و با ایجاد فرصتهای شغلی جدید، یک صنعت پیشرو تلقی میشود.
گردشگری بهقدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را “صادرات نامرئی” نام نهادهاند. گردشگری یک صنعت خلاق است و تجارب بهیادماندنی برای بازدیدکنندگان خلق کرده و رویاهای سفر آنها را محقق میسازد.
گردشگری در ایران بهعنوان یک صنعت از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری در ایران رتبه دهم جاذبههای باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبههای طبیعی را در جهان دارا میباشد و یکی از امنترین کشورهای منطقه و جهان ازلحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است.
آیا گردشگری “صنعت” است؟
یک صنعت یا یک بخش اقتصادی به طور کلی شرکتهایی را شامل میشود که محصولات یا خدمات یکسان، یا گروهی از محصولات و خدمات که بر اساس مواد خام یکسانی هستند را تولید میکنند. نظام حسابهای ملی، صنعت را به عنوان گروهی از بنگاهها تعریف میکند که در گونه یکسانی از فعالیتهای تولیدی درگیر هستند.
گردشگری که به خارج از کشور سفر میکند خدمات تامین شده توسط کسبوکار سفر، خدمات حملونقل، اسکان، غذا و نوشیدنی، سوغاتی از هر نوع، خدمات سرگرمی و غیره را خریداری میکند. واضح است که همه این فرآوردهها و خدمات به یک دسته از محصولات و خدمات تعلق دارند و این مؤید این امر است که چرا بخشی به نام گردشگری در حسابهای ملی وجود ندارد.
صنعت هتلداری و پذیرایی سخت بتواند به عنوان یک جایگزین در نظر گرفته شود، چون تنها پارهای از بخش کلی گردشگری است. از سوی دیگر، بسیاری از شرکتها در صنعت پذیرایی با گردشگران ارتباطی ندارند یا ارتباطاتشان اندک است. اگرچه اطلاق مفهوم متعارف صنعت به این خدمات دشوار است، اما آنها در بردارنده آن بخش از اقتصاد هستند که یک کارکرد متعارف تامین نیازهای گردشگر را دارد.
در همین راستا کانون دانشآموختگان کارآفرینی دانشگاه تهران اقدام به راهاندازی دپارتمان گردشگری نموده است تا با ارائه خدمات نوین گردشگری به اعضا و سایر علاقمندان و با همراهی دانشآموختگان علاقهمند و متخصص در صنعت گردشگری، گامی در جهت توسعه این صنعت در کشور برداریم.