کانون دانش آموختگان کارآفرینی دانشگاه تهران، کارگاه عملیاتی صادرات را چهارشنبه ۲۳ مردادماه ۹۸ برگزار کرد.
این رویداد با حضور بیش از سی نماینده از شرکت های بازرگانی در حوزه های مختلف صنایع دستی، صنایع غذایی، پوشاک، نفت و گاز و پتروشیمی، انرژی خورشیدی و… برگزار شد.
مدرس این کارگاه سرکار خانم مهسا صادقی، دانش آموخته دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و توسعه دهنده بین المللی کسب و کار بودند و به مدت ۴ ساعت به بیان رازهای یک صادرات موفق از تا پایه تا عملیات پرداختند.
ایشان در ابتدای کارگاه شناسایی بازارهای خارجی و توسعه فروش را یکی از مهم ترین مولفه های توسعه کسب و کار معرفی کردند و فرمودند از آنجا که این پروسه منجر به ارز آوری و رونق تولید در کنار احساس رضایت و غرور ملی می گردد، همواره صادرات در مرکز توجه صاحبان کسب و کار بوده است و در این راستا در این کارگاه تلاش به آشنایی شرکت کنندگان با فرآیند ورود به بازارهای صادراتی را دارند.
عناوین زیر در این کارگاه مورد بحث قرار گرفت:
– اصول و مبانی صادرات
– روند عملیاتی
– آشنایی با اصطلاحات و اسناد بازرگانی
– انتخاب کالای مناسب برای صادرات
– ارزیابی زیرساخت ها (تولید کننده – تاجر)
– انتخاب بازار هدف
– مطالعات بازار
– تحلیل محیط (شناسایی و تحلیل رقبا، تحلیل بازار هدف)
– شناسایی مزیت های رقابتی
– عوامل نهادی کشور مبدا
– عوامل نهادی بازار هدف
– قیمت گذاری صادراتی
– استراتژی های ورود به بازار هدف
– شناسایی و تحلیل مشتریان بالقوه
– روش های بازاریابی صادراتی
– روش های پرداخت
– شناسایی و مواجهه با ریسک ها
– روش های مقابله با تحریم ها
– مستند سازی و قراردادهای بین المللی
– اجرای کیس عملیاتی از 0 تا 100
در پایان پرسشهای شرکت کنندگان مطرح و پاسخ داده شد و با ثبت عکس یادگاری برنامه به پایان رسید.