یکی از فنونی که یادگیری و تمرین آن در حوزه بازاریابی و روابط عمومی به شدت باید مورد توجه قرار گیرد هنر مذاکره است که زمینه ساز ارتباط و تداوم آن برای توسعه کسب و کار بین بنگاه ها می شود. در این مطلب نکاتی چند در خصوص آداب مذاکره حضوری را با هم مرور می کنیم.
.
آداب مذاکره حضوری
* تعیین وقت مذاکره: هیچوقت بدون اطلاع و آمادگی قبلی با کسی مذاکره نکنید و هیچ کسی را نیز در چنین موقعیتی قرار ندهید.
* تعیین افراد مذاکرهکننده: قبل از مذاکره بدانید که با چه کسانی و با چه سمتی مذاکره دارید تا شما نیز بتوانید پیشبینیهای لازم، برای همراهی همکاران لازم برای مذاکره را داشته باشید.
* تاییدیه زمان ملاقات: حداقل 24 ساعت قبل از شروع مذاکره، مجددا برای برگزاری مذاکره تاییدیه بگیرید.
* زمان حضور در قرار ملاقات: بهتر آن است که حدود 10 دقیقه قبل از شروع مذاکره، در محل مذاکره حضور پیدا کنیم. اگر خیلی زود به محل قرار رسیدیم، بهتر آن است که در محلی که دیده نشویم، وقتگذرانی کنیم.
* همراه داشتن برخی لوازم ضروری: یک مذاکرهکننده حرفهای برخی لوازم ضروری را همیشه همراه خود دارد تا در صورت وقوع اتفاقات پیشبینی نشده، بتواند با آن مقابله کند.
* رعایت تناسب در پوشش: نوع پوشش با توجه به نوع مخاطب تعیین میشود، البته کلیاتی وجود دارد که در مورد همه محیطها صادق است که به شرح زیر است:
- نوع پوشش باید رسمی باشد.
- در مذاکرات مختلف از رنگهای مختلف استفاده کنید. هیچوقت چند جلسه مذاکره را با یک رنگ ثابت برگزار نکنید.
- در ملاقات با شرکتهای دولتی، مراقب استفاده از پوششهای مخصوص کشورهای خارجی همانند کراوات یا پیراهن آستینکوتاه باشید، این مطلب را به یاد داشته باشید که همیشه فرهنگ و عرف مقدم بر استاندارد است.
- هنگامی که مثلا وظیفه فروش به یک قشر آسیبپذیر جامعه را بر عهده دارید، از پوشیدن لباسهای گرانقیمت که شبهه اعمال پرستیژ یا فخرفروشی را داشته باشد، خودداری کنید.
- در هر نوع مذاکراتی، استفاده از لباسهای اسپرت نظیر شلوار لی، تیشرت، کفشهای ورزشی و … فاجعه است!
- استفاده از خودکار و همراه داشتن یک دفترچه یادداشت کوچک.
- اتومبیل؛ نوع اتومبیل نیز ارتباط کامل با هدف جلسه دارد که باید به آن توجه شود.