کارگاه تفکر خلاق و متدولوژی با تدریس آقای دکتر داریوش محجوبی ، شنبه 2 آذر  ، ساعت 18 الی 20 و همزمان با هفته جهانی کارآفرینی در سالن آمفی تئاتر دانشکده کارآفرینی برگزار شد.

پرسشی که در ابتدا کارگاه تفکر خلاق و متدولوژی مطرح شد این بود که ما چگونه فکر می کنیم؟

این پرسش به ظاهر ساده ولی بسیار چالش برانگیز بود.

در ادامه فاکتورهای موثر در اجرای کسب و کار مورد بررسی قرار گرفت. دکتر محجوبی با اشاره به این نکته که رویه های تفکری هر فرد خاص همان فرد است، تنوع در رویه های تفکری  را مورد بررسی قرار داد.

تفکر خلاق

دکتر محجوبی در بخش دوم با بیان تاریخچه شکل گیری رسانه ها، به  نقش رسانه ها در نحوه تفکر افراد پرداخت.

در ادامه با تعریفی و طبقه بندی مدل های مفهومی، به کاربردهای مهم مدل های مفهومی اشاره کرد.

طبقه بندی / گونه های مدلهای مفهومی

  1. نمادها (سمبولها )و پرچم ها
  2. ادبیات و هنر:داستان -افسانه، شعر، نقاشی، عکس، مجسمه، موسیقی، رقص، آشپزی
  3. مدل های دیاگرامی
  4. مدل های استعاره ای
  5. مدل های تمثیلی
  6. مدل های رابطه ای
  7. مدل های اندازه گیری
  8. مدل های شبیه سازی

دو کاربرد مهم مدل های مفهومی

  • تفکر : مدل های مفهومی به ما اجازه می دهند تا در مورد موضوع ها و پدیده ها به طور منسجم و عمیق تر فکر و اندیشه کنیم
  • ارائه : مدل های مفهومی به ما اجازه می دهند از زاویه نگرش خودمان نتیجه فکرهای مان را به دیگران ارائه بدهیم و فکرهای مان را با دیگران مبادله کنیم.

در پایان دکتر محجوبی ، تمرین هایی را برای درک این موضوع در کلاس مطرح نمود.

درباره دکتر داریوش محجوبی

  • – پژوهشگر نوآوری در دانشگاه تهران و دانشگاه تگزاس آمریکا
  • – دکترای فرارشته ای پیرامون پیوند دانش، نوآوری و کارآفرینی از دانشگاه تگزاس- آستین
  • – لیسانس و فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه تهران
  • – پژوهشگر دانشگاه تگزاس- آستین
  • – استاد مدعو در دانشگاه سنت ادواردز
  • – استاد مدعو در موسسه هنر و تکنولوژی و موسسه نوآوری و کارآفرینی، دانشگاه تگزاس-دالاس
  • – استاد مدعو در دانشگاه پورتو پرتغال
  • – استاد مدعو در دانشگاه نوآوری نروژ
  • – استاد مدعو در دانشکده کارآفرینی و دانشکده فنی دانشگاه تهران و سازمان مدیریت صنعتی
  • زمینه پژوهشی
  • – ساختار نگرش (دانش، تفکر، رسانه، متدلوژی، آموزش و طراحی)
  • – پیوند تاریخ و نوآفرینی
  • – تجاری سازی نوآوری و برنامه ریزی اجرایی کسب وکار

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *