تحقیقات نشان می دهد که تیم های مجازی موفق دارای خصوصیات زیر هستند:

1- حمایت اجرایی: تیم های مجازی زمانی خوب عمل می کنند که حمایت اجرایی برای توسعه ارتباطات اجتماعی در کار (برای ایجاد اعتماد بین همکاران) و مشارکت، وجود داشته باشد.

2- فعالیتهای مفید منابع انسانی : دو فعالیت منابع انسانی عملکرد تیمی را بهبود می بخشند؛ یکی آموزش مهارتها در رفتار مشارکتی و دیگری ارتباطات غیر رسمی.

3- ساختار تیمی مناسب : انتخاب افراد مناسب برای کار در تیم های مجازی برای رسیدن به موفقیت ضروری است.

4- رهبران قدرتمند: برای موفقیت تیم های مجازی، رهبری قدرتمند، یک الزام می باشد و با اینکه مهارتها و تواناییهای سرپرستان تیم های مجازی مانند مدیران تیم های معمولی است،

اما اندکی تفاوتهای کلیدی در آنها به چشم می خورند.

 چگونه تیم منابع انسانی می تواند تیم های کار مجازی را پشتیبانی نماید!

مرحله 1- در فرآیند انتخاب اعضای تیم های مجازی و رهبران آنها، مشارکت نمایید.

خصوصیات کارکنان مجازی موفق شامل، خود انگیزشی، اعتماد بنفس و توانایی تحمل ابهام است.

آنها می توانند مستقل از دیگران کار کنند اما انزواطلب نیستند، اعضای خوبی در تیم بوده و در برقراری ارتباط بسیار قوی هستند.

رهبران مجازی کارآ و تاثیرگذار این را به خوبی درک نموده اند که فقدان تعاملات حضوری در تیم های مجازی، فرآیند اعتماد سازی را مشکل می کند و این وظیفه مهم بر دوش آنهاست.

رهبران این تیم ها به فراست دریافته اند که دریافت بازخوردهای منظم، مشاوره و هدایت بین اعضا، به ایجاد ارتباطات مناسب و اعتماد میان اعضای تیم کمک می کند.

در تیم های موفق، رهبران تیم به دقت پیشرفت پروژه را بوسیله ابزارهای نرم افزاری و سایر تکنولوژیها پیگیری می کنند. همچنین آنان باید نسبت به شناخت اعضای تیم اقدام نمایند.

 مرحله 2- از انتخاب صحیح، آموزش و استفاده از ابزارهای تکنولوژی مناسب برای تیم های مجازی، اطمینان حاصل نمایید.

کارکنان مجازی با تکیه بر این ابزار تکنولوژیکی، ارتباطات تصویری و غیر کلامی را برقرار می سازند که در ایجاد اعتماد در تیم اهمیت دارند.

ابزارهای پیام رسانی فوری و چت (مانند Yahoo Messenger و Skype) ، سرویسهای به اشتراک گذاری اطلاعات (مانند Lotus Notes و Microsoft Exchange)، کنترل سیستم از راه دور، کنفرانس های وب (مانند WebEx و NetMeeting)، قابلیت انتقال فایل، ایمیل و تلفن (سیمی یا VOIP) باید توسط تیم IT و منابع انسانی بررسی شده و در اختیار تمامی اعضا قرار گیرند همچنین آموزشهای لازم به اعضا داده شود.

ایجاد یک شبکه اجتماعی کوچک اعضا را تشویق می کند تا تعامل بیشتری داشته باشند و شناخت نسبی از یکدیگر پیدا کنند.

مرحله 3- ارائه آموزش های لازم به اعضا

ایجاد یک تیم موفق مجازی با مهارتهای کامل، نیازمند گشت و گذار در محیط مجازی برای مدتی طولانی است. آموزش برای موفقیت تیم های مجازی ضروری است و این برای متخصصان منابع انسانی الزامی است که مهارتهای مورد نیاز تیم را شناسایی نموده و اقدامات لازم برای پوشش دادن آنها را انجام دهند.

اعضای تیم های مجازی باید مهارتهای زیر را دارا باشند:

  • اعتماد سازی و مدیریت تعارضات در تیم
  • شرح حساسیت های فرهنگی و ارتباط
  • ارائه فعالیت های مثبت در ساخت تیم
  • استفاده از ابزارهای ارتباطی تکنولوژیکی
  • انتخاب ابزار تکنولوژی متناسب با وظایف تیمی
نویسنده :  فاطمه صدوقی نیا (کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *