موسیقی می تواند تأثیر زیادی بر طرز فکر و عملکرد ذهن و یادگیری مؤثر افراد داشته باشد

 اگر تا به حال زمانی که به موسیقی غمگین گوش داده اید، مشکلاتتان جلوی چشمتان رژه رفته اند ، یا تجربه کرده اید که چگونه ریتم شاد می تواند حال گرفته شما را تغییر دهد. و یا اینکه شما نیز جز آن دسته بی شمار افرادی هستید که با موسیقی بی کلام رویاپردازی و گاهاً ایده پردازی کرده اند؟

مدت هاست که انسان ها در مورد هدف موسیقی نظریه پردازی می کنند و جامعه علمی تحقیقاتی را برای درک تأثیرات آن بر انسان انجام داده است. انواع مختلف موسیقی می تواند از طرق مختلف بر ما تأثیر بگذارد.

  • اثر موسیقی بر ذهنیت مثبت

نگرش های ما می تواند تحت تأثیر موسیقی قرار گیرد. این موضوع می تواند بر سطح انرژی و احساسات تأثیر بگذارد. در کتاب “موسیقی و گوش دادن” نوشته کریس بروور آمده است : وقتی فردی یک سبک خاص موسیقی را انتخاب می کند، بر روحیه و خاطراتش تأثیر می گذارد .

مکانهای مختلفی وجود دارد که می توان با کمک گرفتن از موسیقی،  آرامش و ذهنیت مثبت را به افراد تزریق کرد.به عنوان مثال پخش موسیقی در سالن های انتظار،سالن های ورزشی، محل کار (اگر تداخلی با نوع کار افراد ایجاد نکند)، مدارس (در هنگام انجام تکالیف و یا زمان تفریح) تأثیر مثبتی بر افراد ایجاد خواهد کرد.

  • تأثیر شگفت انگیز در کاهش استرس

مدرسه می تواند مکانی پرتنش باشد. هر چیزی که بتواند استرس را در مدرسه کاهش دهد نه تنها به یک دانش آموز بلکه به همسالان و مربیان آنها نیز کمک می کند.

در مطالعه دیگری ، دانشمندان می خواستند تعیین کنند آیا آرامش و موسیقی درمانی می تواند استرس را کاهش دهد یا خیر.
بیمارانی به طور تصادفی انتخاب شدند و سه حالت در آنها مورد ارزیابی قرار گرفت : استراحت کنند ، به موسیقی گوش دهند ، یا کاری انجام ندهند. محققان کشف کردند که شنیدن نوای آرام بخش منجر به کاهش ضربان قلب و طبیعی شدن دمای بدن می شود . آنها نتیجه گرفتند که اینها روشهای موثری برای کاهش استرس در چنین محیطهایی هستند.

مطالعه دیگر بر روی توسعه دهندگان شرکت های نرم افزاری صورت گرفت. محققان، محیط کار آنها را طی یک دوره پنج هفته مورد بررسی قرار دادند. علاوه بر حفظ نگرش مثبت ، کیفیت انتخاب آنها به مرور زمان بالاتر رفت. همچنین ، هنگام شنیدن موسیقی بی کلام ، کارایی آنها در انجام کارها بهتر از زمانهای دیگر بود.

اگر موسیقی می تواند به نفع کارمندان باشد ، دلیل نمی شود که به دانشجویان نیز کمک کند. انجام کارها به روشی کارآمد می تواند منجر به نگرشی نشاط آور شود. این حس موفقیت را ایجاد می کند و باعث می شود زمان بیشتری را با دیگران سپری کنید.

  • موتزارت و بهبود حافظه

دانشجویانی که برای یک امتحان در حال مطالعه هستند ، گاهی اوقات نگران فراموشی مطالعاتی می شوند که شب قبل از امتحان سعی در حفظ کردن آنها دارند و روز بعد در طول امتحان آنها چیزی را به خاطر نمی آورند. ثابت شده است که “اثر موتزارت” حافظه کوتاه مدت را افزایش می دهد. مرور اطلاعات هنگام شنیدن موسیقی کلاسیک منجر به ماندگاری بیشتر می شود.

دلیل آن این است که بسیاری از قسمت های مغز همزمان شلیک می کنند. موسیقی برخی مناطق مغز را از شنیدن نت ها بی نیاز می کند. مناطق دیگر مغز نیز وظیفه فعال درک اطلاعات را دارند. همه اینها منجر به استفاده همزمان بیشتر از ذهن فرد می شود. این به عنوان اثر موتزارت شناخته می شود .

مقاله منتشر شده در وب سایت “Focus @ will” نشان داده است که موسیقی می تواند منجر به افزایش فعالیت عصبی در مغز شود. آنها دریافتند که وقتی انواع خاصی از موسیقی پخش می شود ، سلولهای عصبی رشد می کنند . ( لینک دانلود مقاله)

بنابراین، خواه با نیت داشتن یک ذهنیت مثبت، کاهش استرس یا بهبود حافظه ، گوش دادن به موسیقی می تواند به نفع هرکسی باشد.
دانش آموزان، دانشجویان، پژوهشگران، کارآفرینان و کارمندان و ذهن آنها زمانی که موضوع جدیدی را در آرامش می آموزند، راحت تر آنرا به خاطر خواهند سپرد و عملکرد اجراییشان بهبود چشمگیری خواهد داشت.

با تمرکز بر این موضوع و ضمن تشکر از همراهان همیشگی باشگاه کارآفرینی ، در ادامه لینک دانلود چند موسیقی بیکلام ایرانی و خارجی را تقدیم می کنیم.

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *