در سالهای اخیر، عده بیشتری از مردم و بیش از هر زمان دیگری، دور از محیط کاری و از خانه، در صنایع و مشاغل مختلف مشغول به کار هستند و کسب درآمد می کنند. در شرایط کنونی که ویروس کرونا مشاغل و کسب و کارها را به حالت تعلیق درآورده ، دورکاری بهترین روش برای جلوگیری از ورشکستگی و حذف شدن از بازار رقابت خواهد بود.

مشاغل و صنایعی که خدمات تحت وب ارائه می کنند ، از فروشگاهها و آموزشگاههای آنلاین گرفته تا ارائه دهندگان خدمات مالی و حقوقی را می توان به صورت آنلاین و دورکاری مدیریت کرد.  

دورکاری به چه معنا است؟

اصطلاح “Telecommuting” به این معنی است که کارمند، دارای یک کار منعطف است که در آن مجبور نیست (همیشه) به دفتر کار برود. درعوض ، در خانه یا یک مکان دور از دفتر کار، کار می کند. این ارتباط از راه دور نیز اغلب “دورکاری” خوانده می شود.

بعضی از کارمندانی که از راه دور کار می کنند ، 100٪ کارشان را در منزل انجام می دهند و هرگز به دفترمرکزی نمی روند. برخی دیگر از کارمندان یک یا چند روز در هفته و یا مثلا چند روز در ماه به صورت پاره وقت موظف هستند برای ارائه و تحویل کار در دفتر مرکزی حضور داشته باشند.

ارتباط از راه دور همیشه به این معنی نیست که کارمند از خانه کار می کند ، اگرچه این نوع دورکاری معمول است. آنها می توانند تا زمانی که بتوانند از عهده انجام کار بربیایند و از منابع مناسبی مانند لپ تاپ و دسترسی به اینترنت پر سرعت برای انجام این کار برخوردار باشند، از هر جای دنیا کار کنند.

دورکاری به شیوه ی فعالیت از راه‌ دور گفته می شود که به شما این امکان را می دهد، تا کارها را از راه دور انجام دهید.

  • دورکاری یا به اصطلاح انگلیسی WFH مخفف عبارت Work For Home به معنی کار در خانه می باشد.
  • دورکاری یا Teleworking, به فارسی تله کامیوتینگ و تله ورکینگ به معنای فعالیت آن کسب و کار از جایی خارج محل کار مانند خانه، کافه، کتابخانه و یا هر محلی غیر از محل کار انجام شود را دورکاری گویند.

«انجمن بین‌المللی کار از راه دور» (ITAC) کار از راه دور را این‌گونه تعریف می‌کند: «به‌طور کلی کار از راه دور یک شیوه ی کاری است که طی آن، افراد به شکل انعطاف‌پذیر از نظر زمان (پاره وقت یا تمام وقت) و از نظر مکان (در خانه، مراکز از راه دور، دفتر شرکت یا به‌شکل سیار) به انجام وظیفه و پاسخ به امور محوله می‌پردازند.»

هرکاری دورکاری نیست 

چند تصور غلط برای دورکاری وجود دارد. برخی از مشاغل امکان تله ورکینگ را ندارند و شغل شان این اجازه را به آنها نمی دهد مانند دندانپزشکان، آرایشگرها، مکانیک ها و تمامی مشاغلی که برای انجام کار حتماً باید حضور فیزیکی داشته باشند.

اما برخی از مشاغل مخصوصاً در حوزه های فروش و بازاریابی، خدمات مشتری، مراقبت های بهداشتی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش این امکان را دارند که بتوانند از راه دور فعالیت‌های خود را انجام دهند. برای مثال یک طراح سایت می توانند کار خود را به صورت دورکاری انجام دهد بدون آن که حضور فیزیکی در محل کار داشته باشد.

اما برخی از فعالیت ها که نیاز به انجام آنها در فضای خارج محل کار است برای مثال تحویل مرسوله های پستی تله کامیوتینگ نمی‌گویند یا برخی از کسب و کارها نیازمند فعالیت در خارج شرکت هستند. مانند سرکشی به خط تولید، حضور آنها را در محل کار محدود می کند به این فعالیت‌ها نیز تله ورکینگ گفته نمی شود بلکه ماموریت به حساب می آید.

چرا کارفرمایان اجازه دورکاری را می دهند؟

مطالعات نشان می دهد: شرکت هایی که به کارمندانشان در برخی مواقع اجازه دورکاری می دهند، بهره وری بالاتری در مقایسه با شرکت های مشابه که اجازه کار از راه دور را نمی دهند، دارند.

در این مطالعه محققان دریافتند که بهره وری در میان کارمندان از راه دور 4.4٪ افزایش یافته است ، این سود می تواند سالانه 1.3 میلیارد دلار به اقتصاد کشورها کمک کند.

از طرفی مجاز كردن دورکاری در شرکت ها ، باعث حفظ نیروی کار و کاهش هزینه های تعوثض و استخدام نیروی جدید می شود. به همین دلایل ، کارفرمایان بیشتر و بیشتری به کارمندان خود اجازه می دهند حداقل از بخشی از راه دور یا از راه دور ارتباط برقرار کنند.

دورکاری خانم ها

دسته بندی دورکاران

الف- دورکاران تمام وقت خانگی

محلکار این افراد محل زندگی آن‌ها است. آن‌ها برای کار از تلفن، دستگاه فکس و کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنند. کسانی کمتر از یک روز در هفته در خانه کار می‌کنند، جزء این گروه نیستند.

ب- دورکاران سیار

این کارکنان مرتب در حال سفر و جابجایی هستند و از کامپیوتر قابل حمل و تلفن همراه استفاده می‌کنند. کسانی که بیشتر از ۱۰ ساعت در هفته در خارج از خانه کار می‌کنند در این گروه قرار می‌گیرند.

ج- دورکاران پاره وقت

این افراد کمتر از یک روز را در خانه کار می‌کنند و بقیه ساعات کاری را به صورت سیار یا در مراکز کار از راه دور انجام می‌دهند.

د- دورکاران متمرکز

این افراد در محلی به نام مراکز کار از راه دور یا دفتر کار مجازی که توسط شرکت کارفرما نزدیک خانه کارکنان ساخته شده کار می‌کنند. (در این مکان تمام امکانات برای انجام کار از راه دور از قبیل: سیستم کامپیوتری، پرینتر، ویدیو کنفرانس و … وجود دارد.

ز) کار از راه دور در دفاتر کوچک (دفاتر خانگی)

نوعی خود اشتغالی به شکل کار از راه دور است. این نوع برای کسانی است که قدرت مدیریت بالایی دارندزو می‌توانند برای خود شغل ایجاد کنند و پروژه بگیرند. محل کار این نوع در خانه است (از طریق ارتباط خارجی و پست الکترونیکی و ویدئو کنفرانس و.. کارهای خود را انجام می‌دهند)

آنچه کارمندان باید درباره دورکاری بدانند:

به نظر می رسد کار کردن از خانه یا کافی شاپ محلی که مثل رویا بود در حال محقق شدن است . اما باید بدانید که هر شیوه کاری مزایا و معایب خود را دارد.

مزایای دورکاری

در این بخش به مزایا و معایبی که می تواند در دورکاری وجود داشته باشد ، اشاره می کنیم . اگر چه که این مسائل برای همه افرادی که دورکاری انجام می دهند صادق نیست ، اما شاید در تصمیم گیری انتخاب دورکاری به شما کمک کند.

برخی از مزایای دورکاری عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌های امور اداری، تولیدی و غیره برای کارفرمایان
  • کاهش مشکلات مرتبط با کنترل حضور و غیاب کارکنان
  • اهمیت پیدا کردن خروجی کار و نه ساعات حضور کارمندان
  • گستردگی جغرافیایی حوزه‌های عملکرد سازمان‌ها و ارائه خدمات در سطح ملی و بین‌المللی
  • امکان انتخاب کارکنان بدون محدودیت جغرافیایی
  • بهبود شرایط کار، افزایش رضایت شغلی و بهره‌وری کارکنان
  • افزایش استقلال شغلی کارکنان
  • صرفه جویی در هزینه‌های مختلف زمانی و مالی کارکنان
  • کاهش فشارهای روحی ناشی از محیط کار و تعاملات اجتماعی روزمره
  • انعطاف پذیری و افزایش زمان آزاد کارکنان
  • افزایش ارتباطات خانوادگی و بهبود شرایط خانواده
  • حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا
  • کاهش ترافیک و مصرف انرژی
  • کاهش نرخ بیکاری در اثر ایجاد مشاغل جدید
  • تدارک شرایط اشتغال برای کلیه شهروندان اعم از معلولین، زنان خانه‌دار و غیره
  • افزایش عدالت اجتماعی
  • توسعه عمران روستایی

 

معایب دورکاری

  • نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد فضای کاری در خانه
  • ضرورت دانش و مهارت کامپیوتری و گاها آشنایی با زبان انگلیسی
  • کنترل ضعیف و سختی ارزیابی عملکرد کارکنان دورکار توسط کارفرمایان
  • انزوا و تنهایی
  • کاهش ارتباطات شغلی و تعاملات اجتماعی
  • نبود مدیریت متمرکز بر شیوه انجام وظایف کارکنان
  • نیاز به پشتوانه قانونی مناسب
  • نیاز به امنیت اطلاعات و مقابله با تهدیدات شبکه‌ای
  • نیاز به شبکه‌های کامپیوتری، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پشیبانی

کارهایی که باید پیش از پذیرفتن پروژه های دورکاری انجام شود

زمانی که با دانستن مزایا و معایب دورکاری تصمیم به گرفتن یک پروژه دورکاری گرفتید باید برخی موارد لجستیک را در نظر بگیرید.

  • نیازهای فیزیکی

بسیاری از ما تجربه کار با لپ تاپ ها را داریم و می توانیم از هر کجا با سهولت به Wi-Fi یا دیتای تلفن همراه وصل شویم. با این حال ، هنوز هم باید در مورد همه نیازهای فیزیکی ارتباط از راه دور فکر کرد.

از آنجاکه پیش بینی نیازها و  برنامه ریزی برای آینده می تواند در به حداقل رساندن استرس شرایط جدید به شما کمک کند و تعداد حواس پرتی ها و بحران های غیر ضروری را کاهش دهد، نکات زیر را گردآوری کردیم که توجه به آنها قطعا راهگشا خواهد بود.

1. محیط مناسب کار

دورکاری و کار کردن در خانه نیاز به فضای اختصاصی دارد که جدا از بقیه فعالیتهایی که در خانه انجام می دهید باشد. حتی اگر یک اتاق مجزا برای اختصاص به دفترکارتان در خانه ندارید ، باید سعی کنید یک فضای مشخص از اتاق نشیمن را که دارای میز ، صندلی و رایانه تان است را انتخاب کنید.

مشخص کردن محدوده کار به شما کمک می کند خطوط بین کار و زندگی را مشخص و تعادل کاری و زندگی را به خوبی حفظ کنید. 

اگر کار کردن در منزل به صورت تمام وقت برای شما مناسب نیست ، می توانید از کمک بسیاری از شرکت ها که فضاهای کار اشتراکی و قابل انعطاف را در اختیار کارمندان و شرکت های نوپا قرار می دهند استفاده کنید. خدماتی که این شرکت ها ارایه می کنند شامل اجاره میز در یک فضای عمومی و یا اتاهقکی مستقل است . غالباً این نوع فضا های کاری ، ایده آل برای افرادی است که به دنبال فرار از انزوا و تنهایی کار درخانه هستند.

2. دسترسی به اینترنت پر سرعت

برای ارتباط از راه دور و دورکاری به اینترنت پر سرعت نیاز دارید. از آنجا که اتصال اینترنتی برای ارتباطات آنلاین تلفنی (واتساپ و اینستاگرام و تلگرام) ضروری است ، سعی کنید با انتخاب یک شرکت مطمئن ارایه دهنده خدمات اینترنت و خرید اشتراک بلندمدت از تخفیف های ارایه شده نیز استفاده کنید.

3. فناوری

اطمینان حاصل کنید که تمام فناوری مورد نیاز برای ارتباط آنلاین را با موفقیت انجام داده اید. علاوه بر کامپیوتر یا لپ تاپ ممکن است به اسپیکر کیفیت بالا و میکروفون یا هدست برای  جلسات و کنفرانس ها و تماس های ویدیویی نیز احتیاج داشته باشید . شما به یک هارد برای ذخیره اطلاعات و پشتیبان گیری از پرونده های خود نیز نیاز دارید.  پیشنهاد : اپلیکیشن dropbox  یک راه حل ابری مناسب برای ذخیره سازی و انتقال فایل ها است.

4- لوازم دیگر

غیر از سخت افزار و نرم افزار ، ممکن است لوازم دیگری که برای کار در خانه نیاز دارید، وجود داشته باشد. به عنوان مثال ، اگر می خواهید چیزی را ارسال کنید یا محصولاتتان را به مشتری برسانید ، باید این موارد را نیز در نظر بگیرید:

  • هزینه های ارسال چگونه تامین می شود؟
  • آیا شما لوازم اداری و کاغذ دارید؟
  • آیا به چاپگر ، اسکنر و دستگاه کپی احتیاج دارید ؟
  • آیا به پاکت مخصوص و سربرگ شرکت نیاز دارید؟
  • چه کسی مسئول پرداخت این هزینه ها است: شما یا شرکت شما؟ آیا آنها شما را بازپرداخت می کنند یا کارت شرکت دارید؟

 قبل از شروع کارتان حتما موارد را بررسی کنید و برای تامین شان راه چاره ای پیدا کنید. این برنامه ریزی به شما در انجام دقیقتر کار کمک می کند.

ملاحظات عاطفی

هنگامی که فضای کاری خود را آماده کردید ، وقت آن است که توجه خود را به ملاحظات عاطفی دورکاری سوق دهید.

5. تنهایی

احساس انزوا و تنهایی شایع ترین مسئله ای است که مردم با دورکاری و  ارتباط از راه دور دارند. برنامه ای برای مقابله با اینها داشته باشید.

حتی اگر دوست دارید در محل کار خود بی سر و صدا مشغول اجرای پروژه باشید ، به احتمال زیاد عادت دارید که افراد دیگری هم در نزدیکیتان بنشینید و وقتی از میز کار خود دور می شوید ، همکاران تان را ببینید. با دانستن اینکه این برخوردهای اتفاقی را در خانه نخواهید داشت ، به این فکر کنید که چگونه می توانید این تنهایی را به روال روزمره خود تبدیل کنید.

برخی برای رفع این مشکل، برنامه ناهار خود را چند روز در هفته به کافی شاپ یا کتابخانه عمومی منتقل می کنند. شما حتی می توانید در ساعت ناهار خود کارهای عادی انجام دهید . از خانه خارج شوید و با افراد دیگری در طول روز معاشرت کنید.

6. تنظیم مرزها

یکی دیگر از شکایات متداول کارمندان دورکار ،مشکل ناتوانی در ایجاد مرز بین کار و زندگی عادی است. روش های مختلفی برای مقابله با این مسئله وجود دارد ، مانند:

  • هر روز مانند زمانی که به صورت عادی کار می کردید. در خانه کار خود را شروع و در یک زمان مشخصی کار را متوقف کنید
  • زمان پایان کار رایانه خود را خاموش کنید.
  • با صدای بلند با خود بگویید: “زمان پایان کار است” ، یا “من روز کاری خودم را به پایان رساندم”
  • هر روز صبح لباس  مخصوص کار بپوشید و بعد از اتمام کار به لباس راحتی بپوشید.
  • اگر صاحب فرزند هستید، باید بر اساس نیاز کودکتان برنامه ریزی شروع و پایان کار را انجام دهید.

7. حواس پرتی

درست مانند حواس پرتی در محل کار ، هنگام کار در خانه نیز امکان حواس پرتی وجود دارد . مثلا نیازهای کودک و مراقبت از او، رسیدگی به حیوانات خانگی و یا وسوسه انجام کارهای منزل و همینطور رفت و آمدها می تواند باعث حواس پرتی شود و تمرکز شما را به هم بریزد.

میتوانید برای رفع این مشکل یکی از اتاق های تان را برای کار در نظر بگیرید و در مواقعی که اتاق اضافی ندارید یا از یک پارتیشن چوبی متحرک استفاده کنید. ایجاد یک فضای انحصاری برای کار در پاره ای مواقع در رفع این مشکل مفید خواهد بود. پیشنهاد می کنیم از اپلیکیشن calm استفاده کنید.

 اپلیکیشن calm : مناسب برای کم کردن استرس و فشار کاری

8- انگیزه

برای موفقیت در دورکاری، ایجاد انگیزه در خود ، بسیار ضروری است. برای با انگیزه ماندن ، دلایل و انگیزه هایتان را از انجام کار بنویسید. زمانی که انگیزه کار ندارید با نگاه کردن به لیست دلایلتان به انجام کار ترغیب خواهید شد. استفاده از استیکر های رنگی و نوشتن پیام های انگیزشی هم می تواند به شما کمک کند.

9. پاسخگویی

اگر نمی خواهید به این دلیل که رئیستان نمی تواند شما را ببیند، از برنامه های مهم و شرایط ارتقای شغلی دور بمانید. پیشنهاد می کنیم با استفاده از برنامه هایی مثل ترلو کارهایتان را اولویت بندی نموده و گزارش پیشرفت پروژه و گزارش عمکرد خود را به رئیستان اطلاع دهید و با استفاده از ابزارهایی که خدمات زمانبندی را به شما اطلاع می دهند مانند گوگل کلندر طبق زمان از پیش تایین شده، پروژه را نهایی و تحویل نمایید.

اگر ترجیح می دهید مسیر کم فناوری را طی کنید ، به سادگی ارسال ایمیل به مدیر تیم خود آنچه که هر هفته انجام داده اید را گزارش دهید.

10. همکاری

اگر فقط لازم است همه را در همان صفحه بطور مجازی نگه دارید ، Trello گزینه خوبی است. نمونه فارسی این برنامه با نام تسکلو نیز می تواند نیازهای شما را برطرف کند.

trello : مدیریت و زمانبندی کارها و تعریف مسئولیت هر فرد

اسکایپ، اسکای روم، ادوبی کانکت هم اپلیکیشن هایی هستند که در برگزاری جلسات آنلاین به شما کمک خواهند کرد

به همه نرم افزارهای همکاری رایگان نگاه کنید و ببینید کدام برای شما و همکارانتان بهتر است.

برنامه تجارت تلفنی Trello برنامه تجاری

سایر تدارکات

علاوه بر آمادگی جسمی و عاطفی برای دورکاری در خانه ، چند نکته دیگر نیز وجود دارد که قبل از شروع شیرجه رفتن به آنها فکر کنید.

11. توسعه حرفه ای و فرصت های شبکه

حتی هنگام دورکاری نیز ، پیشرفت حرفه ای بسیار مهم است. اما شرایط پیشرفت و اخباری که در این خصوص منتشر می شود شاید مانند زمانی که در یک شرکت کار می کنید و و شرایط ویژه را در تابلوی اعلانات می بینید ، در دسترستان نخواهد بود.

برای ماندن در دایره موفقیت ، فعال باشید. در اپلیکیشن های کاریابی و خبرنامه ها ثبت نام کنید و یادآوری هایی را در تقویم خود قرار دهید تا از همکارانتان عقب نمانید و در هنگام ظهور این فرصت ها ، آنها را از دست ندهید.

13. ایجاد ارتباط های متداوم

همانطور که در حال تهیه برنامه دورکاری خود هستید ، به یاد داشته باشید که با کارفرمای خود ارتباط های منظم برقرار کنید ، خواه این یک تماس تلفنی هفتگی با رئیس باشد یا برنامه ناهار ماهانه با همکاران . این موارد را از قلم نندازید و کنار نگذارید. آنها را منظم ، برنامه ریزی کنید.

نکته پایانی

ارتباط تلفنی مملو از مزایای کارفرمایان و کارمندان است. می توانید از هزینه های رفت و آمد گران بپرهیزید ، کارهای بیشتری کسب کنید و زمان بیشتری را با خانواده سپری کنید. هنگامی که مزایا و معایب ارتباط از راه دور را وزن کردید و از نظر جسمی و روحی نیز آماده شدید ، می توانید با اطمینان اقدام به شیرجه رفتن در دورکاری کنید.

منابع: moneycrashers.comamostofi.ir

نویسنده : سروش مؤدب ( ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *