خلاقیت اغلب یک عامل اصلی در موفقیت بخش های فردی یک شرکت و استراتژی های داخلی است. نه تنها تفکر خلاق باعث پیروز شدن در  فروش و بازاریابی است بلکه باعث افزایش جذابیت برند برای کاربر نهایی نیز می شود ، همچنین می تواند به ایجاد یک فرهنگ منحصر به فرد در شرکت منجر شود که در نهایت بازتاب و تشویق خلاقیت در مجموعه گردد.

خلاقیت و ایده پردازی

با توجه به ضرورت خلاقیت برای رسیدن به موفقیت؛ لازم است چند نکته را یادآوری کنیم:

مرحله 1: به خودتان اجازه تولید و خلق یک اثر جدید را بدهید

در هر تلاش خلاقانه ، باید به خود اجازه دهید تا تولیدی داشته باشید. حتی تولیدات به دردنخور داشته باشید. هیچ راه حلی در این مورد نیست. بعضی اوقات مجبورید فقط 4 صفحه وحشتناک بنویسید تا متوجه شوید که در بند دوم صفحه سوم یک جمله خوب را نوشتید.

خلق چیزی مفید و قانع کننده مانند این است که یک معدنچی طلا پیدا کند. شما باید برای پیدا کردن یک قطعه طلا از میان خاک و سنگ و گل و لای تلاش کنید. اگر به خود اجازه دهید تفکراتتان روی کاغذ جاری شود ، بالاخره نبوغ، راه خود را پیدا خواهد کرد.

مرحله 2:  یک برنامه ایجاد کنید

یک بار انجام دادن هر کار شما را به استفاده از نبوغتان وادار نمی کند بلکه پیوستگی و تکرار انجام یک کار باعث شکوفایی خلاقیت خواهد شد.

تمرین بیش از حد کارتان تنها راه برای موفقیت در آن است. به یاد داشته باشید کسی که فقط به نظریه پردازی درباره نوشتن یک کتاب پرفروش  میپردازد، هرگز آن را نخواهد نوشت. در حالی که زمانی فردی تبدیل به یک نویسنده میشود که هر روز روی صندلی اش بنشیند و دستانش را روی صفحه کلید قرار می دهد و به طور مداوم بنویسد.

اگر می خواهید بهترین کار خلاقانه خود را انجام دهید ، آن را به انتخاب خود واگذار نکنید. صبح از خواب بیدار نشوید و فکر کنید ، “امیدوارم که از ایجاد چیزی امروز الهام بگیرم.” شما باید تصمیم گیری را از ذهن خودخارج کنید و فقط برنامه ای برای کار خود تعیین کنید. نبوغ وقتی ظاهر می شود که زمان کافیبرای از سر راه برداشتن تا ایده های متوسط خود داشته باشید.

خلاقیت و ایده پردازی

مرحله 3: کاری را تمام کنید

کارهای نیمه کاره را تمام کنید. این می تواند شامل هر چیزی باشد. تحقیقات، برنامه ریزی ها و آماده سازی برای انجام کار را متوقف کنید و فقط کار را انجام دهید. مهم نیست چقدر خوب یا چقدر بد است. لازم نیست با اولین تلاش خود دنیا را شگفت زده کنید. شما فقط باید به خودتان ثابت کنید که آنچه لازم است را برای انجام آن کار در اختیار دارید .

هیچ هنرمند ، ورزشکار ، کارآفرین، خلاق و دانشمندی وجود ندارند که با نیمه تمام رها کردن کارشان به موفقیت رسیده باشند. بحث و گفتگو را در مورد آنچه باید خلق کنید را متوقف کنید و فقط آن را انجام دهید.

مرحله 4: قضاوت در مورد کار خود را متوقف کنید

هرکسی که به طور مداوم چیزی را ایجاد کند ، شروع به داوری و نقد کار خود خواهد کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که در ابتدای انجام هر کاری نواقصی وجود دارد. گاهی امکان دارد شما به عنوان نویسنده مقاله های بسیار زیادی بنویسید. اما از بین مقاله هایتان یکی، از این مقاله ها بیشتر مورد توجه مخاطبانتان قرار گیرد. این موضوع به این معناست که اگر در ابتدای مسیر با نقد نوشته های خود، از ادامه راه نا امید و منصرف می شدید ، هرگز امکان خلق یک مقاله اثر گذار برایتان به وجود نمی آمد.

طبیعی است که شما کار خور را قضاوت کنید . طبیعی است که از عدم موفقیت ها ناامید شوید ، اما نکته اصلی این است که هرگز نباید اجازه دهید که این نارضایتی ها ، شما را از ادامه کار بازدارد.

شما باید به اندازه کافی تمرین کنید که از تلاش دست برندارید. باید این اطمینان را حاصل کنید که به کار خود اهمیت می دهید و نگذارید قضاوت ها مانع پیشرفت شما شوند بلکه  اشتباهات و خطاها را ببینید و در جهت رفع آنها تلاش کنید تا به هدف نهایی تان برسید.

مرحله 5: به خودتان پاسخگو باشید

کارهای خود را به صورت عمومی به اشتراک بگذارید و بازخورد دیگران را بشنوید و اجازه دهید دیگران با کار شما ارتباط برقرار کنند  هنگامی که می بینید دیگران با آنچه می آفرینید ارتباط برقرار می کنند ، به شماانگیزه می دهد تا تلاش بیشتری داشته باشید و خلاقانه تر عمل کنید.

بعضی اوقات به اشتراک گذاشتن کار خود به این معناست که باید با نظرات منفی منتقدین برخورد کنید که این نقطه نظرات به شما در بهبود کارتان کمک بسیار زیادی خواهد کرد. بنابر این نقدها را با دقت بخوانید و به جای واکنش تند به منتقدین ، نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

در بیشتر اوقات نیز ، تنها چیزی که اتفاق می افتد این است که شما با افرادی مواجه می شوید که نظراتشان با شما همسو است و از کار شما هیجان زده می شوند و به وجد می آیند ، که این می تواند انرژی مضاعفی را برای ارایه ای بهتر به شما تزریق کند

دنیا به افرادی نیاز دارد که کار خلاقانه را در جهان منتشر می کنند. آنچه برای شما ساده به نظر می رسد ، اغلب برای شخص دیگری درخشان است. اما هرگز این نکته ارزشمند را در خصوص خلاقیتتان نخواهید دانست مگر اینکه تصمیم به اشتراک گذاری داشته باشید.

مطالعه این مقاله را توصیه می کنیم : نگاهی به تکنیک های خلاقیت ،نوآوری و ایده پردازی

چگونه نبوغ خلاق خود را پیدا کنیم

پیدا کردن نبوغ خلاق خود :

  • کاری را انجام دهید
  • کاری را تمام کنید
  • بازخورد کار خود را بررسی کنید
  • راه هایی برای بهبود پیدا کنید
  • فردا دوباره کار را بهبود یافته تکرار کنید
  • ده سال یا بیست یا سی سال دیگر تکرار کنید.

مطالعات نشان می  دهد که 82 درصد از شرکت ها معتقدند، بین خلاقیت و نتایج کسب و کار ارتباط قوی وجود دارد. در حقیقت، شرکت هایی که به طور مستمر باعث تقویت تفکر خلاق می شوند ، از رقبای خود در رشد درآمد ، سهم بازار و رهبری رقابتی جلوتر هستند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *