در حال حاضر ما شاهد روند جدید بازاریابی در کنار برخی از روندهای قدیمی هستیم که هنوز هم مؤثر است:
- چت بات ها – ربات های سخنگویی هستند که وظیفهی انتقال پیام کارشناسان و متخصصان، به ما را انجام میدهد
- جستجوهای صوتی – با گذشت زمان بیشتر افراد استفاده به جستجوی صوتی متمایل می شود و کلمات کلیدی بر اساس چگونگی صحبت کردن افراد و نه تایپ کردن آنها جستجو میشود
- بازاریابی ویدیویی – با آسانتر شدن میزبانی فیلم ها، هر ساله فیلم های با برند های موفق تر و جاه طلبانه تر به صورت آنلاین مشاهده می شود.
با توجه به این روندهای موجود ، در اینجا روندهای جدید بازاریابی دیجیتال آورده شده است.
1. خرید و فروش در شبکه های اجتماعی
در چند سال اخیر صاحبان مشاغل بسیار تلاش می کردند توجه طرفداران شبکه های اجتماعی خود را برای بازدید از فروشگاه های آنلاین شان جلب کنند. اکنون ، در بازاریابی دیجیتال آنها دیگر نیازی به این موضوع ندارند.
تجارت در شبکه های اجتماعی (Social commerce) به خرید مستقیم محصولات از طریق پست ها یا تبلیغات شبکه های اجتماعی اشاره دارد که در آن نیازی به ترک سایت یا خروج از برنامه نیست. این پست های قابل خریداری، در شبکه های اجتماعی جدید نیستند ، اما از زمانی که Checkout اینستاگرام در سال 2019 راه اندازی شد ، آنها به سرعت مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.
حتی لازم نیست شما نشان تجارت الکترونیک داشته باشید. اگر فروشگاه Shopify دارید ، به آسانی از طریق لینک کردن حساب (به اینستاگرام) یا نصب افزونه (برای اسنپ چت ) این اتصال امکان پذیر است. در غیر اینصورت ، ممکن است مجبور شوید در مکان های مانند فیس بوک ، فروشگاه هایی ایجاد کنید تا واجد شرایط استفاده از این امکان در اینستاگرام شوید. پیشنهاد می کنیم سایت Pinterest را ببینید – یکی از اولین کانالهایی که می تواند پست های قابل خرید را ارائه دهد.
2. پیام رسانی مستقیم
برند ها برای ایجاد ارتباط مستقیم و آسان با مشتریانشان، مکالمه ومذاکره برای بازاریابی و فروش را به سمت پیام رسان مستقیم می برند. به عنوان ابزاری برای اسان کردن ارائه خدمات به مشتری و کمک به فروش ، پیام رسانی مستقیم به یکی از داغترین روندهای بازاریابی دیجیتال در سال 2020 تبدیل شد.
از طریق برنامه های پیام رسانی مانند واتساپ ، وایبر و فیس بوک مسنجر یا از طریق پیام های خصوصی در شبکه های اجتماعی مانند توییتر یا اینستاگرام یا لینکدین، برند ها در حال ایجاد ارتباطات قوی تر با مشتریان خود هستند. این تالارها با امکان مکالمه صوتی و تصویری و متنی که برای همه کاربران آشنا است، درجهت ارائه خدمات به کار گرفته می شوند.
این تکنیک زمانی بهتر کار می کند که شما کاربران را تشویق کنید تا به شما پیام دهند. می توانید با ارائه یک امتیاز ویژه و یا کد تخفیف آنها را به این کار ترغیب کنید.
3. بازاریابی دیجیتال و محبوبیت اینفلوئنسرها
بازاریابی اینفلوئنسر چند سال است که به یک روند بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.
کافی است برای تبلیغ محصولتان و برای اینکه اینفلوئنسرها کالای شما را بررسی کنند ، یک نمونه رایگان برای آنها بفرستید و یا جداول پرداخت و لیست قیمت گذاری تبلیغات آنها را بررسی کنید و سفارش ثبلیغ ثبت کنید.
لیست قیمت های تبلیغات اینفلوئنسرهای ایرانی را در سایت جریان می توانید بررسی کنید.
در این سایت می توانید با توجه به بودجه تان برای تبلیغات در صفحات اینفلوئنسرهای گرانقیمت یا متوسط هزینه کنید ، معمولا عدد اعلام شده آنها بر اساس میزان محبوبیت و تعداد فالورشان است. آنهایی را انتخاب کنید که به اندازه کافی محبوب هستند ، با مخاطبانشان در ارتباط و تعامل هستند تا بتوانند تأثیرگذار باشند .
در مورد انتخاب اینفلوئنسر ها این موضوع را نیز در نظر بگیرید؛ گاهی آنها که فالور کمتری دارند، می توانند زمان بیشتری را به هر یک از مخاطبانشان اختصاص دهند. علاوه بر این، بهتر است از افرادی کمک بگیرید که در حوزه مرتبط با فعالیت شما ، فعالیت دارند.
4. ایمیل های جذاب و تعاملی
ایمیل هنوز هم مثل همیشه قابل استفاده است اگر چه که ROI بازاریابی ایمیل از فوریه 2019 حدود 3،200٪ بوده است و متخصصان متوجه شده اند که این تعداد در حال کند شدن یا رکود است، اما بازاریابان دیجیتال به جای ترك این کانال مثمر ثمر ، آن را با یك رنگ و لعاب جدید، احیا می كنند.
اخیراً ، شاهد کاهش سریع ایمیل های متنی و خبرنامه ها هستیم. و به جای آنها، ایمیلهای بسیار زیبا و پیکسلی به کار گرفته می شوند که از ایده های خلاقانه طراحان سایت شکل گرفته اند. بازاریابی ایمیلی اکنون از ایمیلهایی استفاده می کند که مانند صفحات وب از جمله دکمه های قابل کلیک و سایر ابزارهای تعاملی بهره گرفته اند.
این طرح های بسیار زیبا بیشتر از تأثیرگذاری ، باعث بهبود عملکرد مخاطب می شوند. خوانندگان بیشتر از آنکه لینکهای متن ساده ببینند، روی دکمه های زیبا شده با تصاویر ضمیمه شده کلیک می کنند.
اما امروزه حتی استفاده از قالب های ایمیل مبتنی بر صفحه کافی نیست. شما باید از فایل اضافی با تصاویر خیره کننده و طراحی UX محور استفاده کنید. لازم است اطمینان حاصل کنید که ایمیل های شما تا حد ممکن جذاب و زیبا هستند.
5. تجزیه و تحلیل احساسات
ارتباطات انسانی در تلاش است تا بفهمد که افراد مختلف به چه چیزهایی می اندیشند. با وجود صدها هزار سال پیشرفت بیولوژیکی ، فناوری یادگیری ماشین هنوز بعد از گذشت چندین سال نتوانسته است کمک زیادی در فهم ارتباطات انسانی داشته باشد اما در این مورد ما در حال پیشرفت هستیم.
تجزیه و تحلیل احساسات ، یا توجه به موضوعات اجتماعی ، تمرین تجزیه و تحلیل واکنش کاربران و مشتریان نسبت به یک محصول یا خدمات است که به طور معمول در شبکه های اجتماعی یا سایر مکان های آنلاین صورت می گیرد. بررسی ها و تجزیه و تحلیل های آنلاین همیشه یک صفر و یک نیست. مانند جمله های “من این را دوست دارم / دوست ندارم.”
بلکه یک منطقه خاکستری بزرگ با درجات مختلف در تحلیل ها و نظرات مشتریان وجود دارد. شاید یک کاربر محصول را به طور کامل دوست داشته باشد اما یکی از ویژگی هایی محصول برایش خاص تر باشد. شاید محصول خوب باشد اما آن چیزی که انتظارش را داشت نباشد.
تجزیه و تحلیل احساسات معمولاً شامل ابزارها و الگوریتم هایی برای جمع آوری داده ها است تا پاسخ های آنلاین به برند شما را جمع آوری و آنها را ارزیابی کنند.
این یک روند جدید بازاریابی دیجیتال نیست ، اما فناوری جدید باعث محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته شده است. پیشرفت در پردازش زبان طبیعی به رایانه اجازه می دهد معانی آنچه انسان آنلاین می گوید ، از جمله های عامیانه تا ایموجی ها را درک کند.
ابزار تجزیه و تحلیل احساسات مانند criticalmention ، Repustate یا Lexalytics آنچه مردم واقعا در مورد نام تجاری خود فکر می کنند را فاش میکند. سپس می توانید از این داده ها برای تنظیم دقیق نه تنها محصولات خود ، بلکه استراتژی های خود برای فروش ، بازاریابی ، رسانه های اجتماعی و محتوا نیز استفاده کنید.
6. کانال های رسانه های اجتماعی جایگزین
هم توییتر و هم فیس بوک از سال 2020 به عنوان ابزار بازاریابی اهمیت بیشتری پیدا کرده اند اگر چه که این فرایند از قبل آغاز شده است.
کانال های جایگزین شبکه های اجتماعی در حال حاضر مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته اند و نوید بخش رشد هستند. اگر هنوز در این کانال ها عضو نشده اید ؛ باید بدانید به زودی مجبور به عضویت در آنها خواهید شد.
سایت هایی به ویژه ، Snapchat ، Pinterest ، Medium و Reddit اخیراً مورد علاقه های جدیدی برای بازاریاب ها قرار گرفته اند.
فیس بوک سالها است که کاربران جوان را هدف قرار داده است . بنابراین برندهایی که بازار زیر 30 سال را هدف قرار می دهند،مناسب است که از این کانال استفاده کنند.
به این نکته توجه داشته باشیدکه ممکن است سیستم عامل های جدید و کوچکتر شبکه های اجتماعی در دسترس غول ها نباشند ، اما این چیز بدی نیست.
اگر یک برند کوچک هستید ، توجه داشته باشید که سیستم عامل های تخصصی تر در دستیابی به کاربران هدفتان مناسب تر هستند. در این مقاله می توانید گزینه های مختلف فیس بوک را که توسط صنعت یا علاقه آنها شکسته شده است ، بررسی کنید تا بتوانید بستر مناسبی از شبکه های اجتماعی را که برای کسب و کار شما مناسب است، پیدا کنید.
7. کمپین های تبلیغاتی در بازاریابی دیجیتال
کارهایی که یک ربات می تواند به سادگی انجام دهد را به نیروهای انسانی خود نسپارید . هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین برای آسان تر کردن کار شما طراحی شده اند و این موضوع شامل بهینه سازی کمپین های تبلیغاتی آنلاین شما است.
برای مطالعه بیشتر در خصوص کمپین های تبلیغاتی اینجا کلیک کنید.
قرار دادن آگهی ، خرید رسانه ، ردیابی عملکرد و هدف قرار دادن مشتری ، همه شان با نرم افزارهای تخصصی قابل دستیابی است. نه تنها به نتایج بهتر دست خواهید یافت بلکه “برون سپاری” این وظایف به یک ربات نیز زمان را در برنامه های تان شما آزاد می کند تا کارهای مهمتری را انجام دهید. این فرایند را در بهترین حالت از طریق اتوماسیون دنبال کنید.
نرم افزاری مانند Adobe Marketing Cloud یا SmartyAds چشم انداز تبلیغات آنلاین را برای شما شفاف می کند.
مدیریت و برنامه ریزی کمپین های تبلیغاتی برای نیروی انسانی می تواند استرس زا و وقت گیر باشد ، درست مثل یافتن راه های مناسب برای تبلیغات. انتقال این وظایف به یک سیستم خودکار می تواند برای شما و کسب و کار شما بهترین گزینه باشد.
8. بهینه سازی برای کلمات کلیدی
یکی از دلایلی که روند بازاریابی دیجیتال بسیار سریع تغییر می کند ، به این دلیل است که سیستم عامل های وابسته به آنها به سرعت تغییر می کنند. فقط به Google نگاه کنید ، که الگوریتم جستجوی خود را هزاران بار در سال به روز می کند.
هرچه موتورهای جستجو تکامل یافته و باهوش تر شوند ، بازاریابان نیز باید خود را به روز کنند.
بیشترین امتیاز در جستجوی گوگل مربوط به سایتی خواهد بود که در جستجوی کلید واژه در صدر لینکهای نمایش داده شده گوگل قرار بگیرد زیرا که باعث می شود تعداد کلیک های بیشتری نسبت به سایر نتایج جستجو دریافت می کنند. به همین دلیل لازم است هنگام ایجاد محتوای بازاریابی دیجیتال، نکاتی همچون استفاده از محتوای واضح و ساختار یافته ، سئو، به کارگیری کلمات کلیدی را به خاطر بسپارید.
Google در تلاش است تا در ارائه محتوا به کاربر بهتر عمل کند ، بنابراین ما باید این تغییرات را در نظر بگیریم و تکنیک های سئو خود را مطابق با آن تنظیم کنیم.
بازاریابان از سال 2020 باید نسبت به گذشته اهمیت بیشتری در ایجاد محتوای بسیار باکیفیت که موضوعات را بطور واضح و کاملاً شفاف پوشش می دهد و به خوبی ساختار یافته و درک آن آسان باشد، قائل شود .
سروش مودب – دانش آموخته ارشد کارافرینی دانشگاه تهران