برای موفقیت در کسب و کار ، ” گوش دادن موثر ” را بیاموز !

در هر جایگاه شغلی که باشید و حتی در زندگی شخصی ، ” گوش دادن موثر” ابزاری است که به موفقیت شغلی شما کمک قابل توجهی می کند . اما برخی عناوین شغلی از جمله بازاریابی ، بخش آرندی و مواردی از این دست بدون “گوش دادن موثر” در ادامه مسیر کاری خود با مشکل جدی مواجه خواهند شد چه رسد به توسعه و بهبود کار.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین راه های شناخت نیاز بازار که در واقع شناخت خلاء میان محصولات و خدمات موجود و خواست مشتریان می باشد ، گفتگو با اشخاص است بنابراین اگر به دنبال راه اندازی یک استارتاپ جدید هستید یا مسئول ایده پردازی برای سازمان خود هستید، ” گوش دادن موثر” یکی از ابزارهایی است که می تواند شما را به سرمنزل مقصود برساند.

موفقیت در کسب و کار با گوش کردن موثر

می توان گفت گوش دادن موثر یکی از راه های کشف فرصت های کارآفرینی هم هست . چنانکه جناب آقای دکتر رضا زعفریان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و بنیانگذار موسسه کاشف در تاریخچه این طرح ملی می گوید :

” در یک مهمانی نهار ، پدری با من درباره نگرانی از آینده شغلی فرزندش درد و دل می کرد و آن لحظه بود که ایده کاشف در ذهن من شکل گرفت.” 

 

در دنیای کسب و کار از این دست مثالهای عینی کشف فرصت های کارآفرینی از طریق خوب گوش دادن بسیار است.

حال که به اهمیت این موضوع پی بردیم خوب است بدانیم ” گوش دادن موثر ” چطور اتفاق می افتد؟

گوش دادن ، تنها شنیدن صدای طرف مقابل نیست بلکه باید آشکارا به گوینده توجه کنیم ، شنیده ها را درک و تحلیل کنیم و به خاطر بسپریم.

” عادت به گوش دادن غیرموثر معمول ترین مانع موفقیت در روابط و مشاغل است. ”  ( لاری بارکر )

هر چه در گوش دادن خبره تر شوید بیش از پیش متوجه مزایای آن می شوید.

بیایید با هم بررسی کنیم که چه چیزهایی شما را به یک شنونده ضعیف تبدیل می کند ؟

  • وقتی دائم در این فکر باشید :” بعد که نوبت من شد چه بگویم؟ “
  • وقتی در ذهن خود در حال قضاوت درباره طرف مقابل هستید.
  • وقتی پرسش های زیادی می کنید و موجب آزردن هم صحبت خود می شوید.

چه چیزهایی شما را به یک شنونده خوب تبدیل می کند ؟

  • تنها به طرف مقابل (گوینده ) توجه کنید و اجازه ندهید دیگر اشخاص و اشیاء موجود در محیط تمرکز شما را از بین ببرند.
  • پس از پایان صحبت طرف مقابل کمی مکث کنید زیرا ممکن است بخواهد چیزی به صحبت خود اضافه کند.
  • اگر هنگام صحبت طرف مقابل نکته ای به ذهنتان رسید صبور باشید و اجازه بدهید صحبت او تمام شود سپس شما شروع به صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید برای موفقیت در دنیای کسب و کار نیاز به انجام کارهای پیچیده ای نیست بلکه کافی است در هر پست و موقعیت شغلی که هستیم بهره وری خود را بالا ببریم و برای رسیدن به این مهم باید شرح وظایف خود را به شیوه ای کارا و موثر انجام دهیم.

بهبود بهره وری خود را با ” گوش دادن موثر  ” آغاز کن

 

نویسنده : سکینه حجازی فر / کارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *