تفاوت بین کارآفرینی و ارزش آفرینی چیست؟ 

یکی از مباحثی که امروزه در گفتگوهای اکوسیستم کارآفرینی مطرح میشود، تفاوت بین کارآفرینی و ارزش آفرینی است. برخی افراد تأکید دارند که به جای کارآفرینی باید از واژه ارزش آفرینی استفاده کرد.
در این مقاله با مرور مسیر کارآفرینی، کارآفرینان بزرگ به به این موضوع خواهیم پرداخت. 

الگوبرداری از کارآفرینان

با مطالعه و بررسی زندگی پر فراز و نشیب کارآفرینان متوجه این موضوع خواهیم شد که هر کارآفرین مسیر ویژه خود را پیموده است به طوری که نمی توان برای همه افراد یک نسخه واحد را برای رسیدن به موفقیت پیچید، اما الگوبرداری از افراد موفق قطعا می تواند در مسیر رشد و موفقیت استارتاپ ها تأثیرگذار باشد. 
الگوبرداری مانند یک شمشیر دولبه است. اگر در انتخاب مواردی که می خواهیم الگوبرداری کنیم هوشیار نباشیم، ممکن است به نتایج عکس خواسته هایمان برسیم. 

در این خصوص پیشنهاد می کنیم این دو کتاب را مطالعه کنید: همسایه میلیونر و توان بی‎ پایان

  • در کتاب همسایه میلیونر نوشته دکتر توماس جی استنلی به نکات جالب توجهی اشاره شده است؛ به طور مثال اینکه ثروتمندان چه مسیری را طی کرده اند و زمان به ثمر رسیدن اهدافشان چقدر بوده و مهم‎تر این‎که چه سختی‎ هایی را در این مسیر به جان خریده‎ اند و حتی اینکه نوع گفتار و مذاکراتشان به چه صورت است.
  • آنتونی رابینز نیز در کتاب توان بی‎ پایان، الگوبرداری را حتی تا نوع نفس‎ کشیدن و توجه به زبان بدن توصیه می کند. 

 

کتاب توان بی پایان

 

موفقیت همه افراد در کارآفرینی نیست

برخی افراد برای کارآفرین شدن ساخته نشده اند. گاهی ویژگی های شخصی و توانایی افراد می تواند آنها را به یک کارمند فوق العاده، یک طراح حرفه ای، یک وکیل درجه یک، یک مدرس عالی تبدیل کند و اما نه یک کارآفرین موفق. بنابراین خیلی از افراد طبیعتا لازم است که مسیر استخدام را در پیش بگیرند.

ارزش آفرینی - سروش مودب

کارآفرینی یا ارزش آفرینی؟

آن‎چه که در ذهن عموم راجع به کارآفرینی شکل گرفته این است که فرد کارآفرین باید حتما سرمایه اش را در معرض ریسک قرار دهد و زمان و دانش خود را برای اشتغال زایی دیگران سرمایه گذاری کند و آیا موفق شود یا خیر؟

در برابرِ چنین ذهنیتی، آن‎چه برای جامعه امروز ما جواب می ‎دهد، کارآفرینی نیست، بلکه ارزش‎ آفرینی‎ است. گاهی این ارزش ‎آفرینی در قالب استخدام صورت می گیرد و گاهی در حیطه خویش‎ فرمایی و کارآفرینی بروز پیدا کند. در مفهوم ارزش آفرینی این موضوع نهفته است که هر کس در هر بخشی که حضور دارد، چگونه اثرگذار است و چگونه  می تواند به بهترین وجه، ارزشی ارائه نماید.

در حقیقت یک کارمند نیز می تواند یک فرد موفق باشد. کسی که تاثیر خود را در حیطه کارمندی دنبال کرده و اقتضائات و ریسک‎های موقعیت شغلی خودش را دارد اما نقطه بعدی پیشرفت را در کارآفرینی ندیده است.

در عین حال صاحب و مدیر یک کسب و کار کوچک نیز یک فرد موفق قلمداد می شود.

در حقیقت موفقیت زمانی حاصل می شود که بدانیم مسئولیتی که برعهده داریم  را چگونه به بهترین نحو انجام دهیم و به نتیجه مطلوب برسانیم. وقتی ابعاد بحث را از کارآفرینی به ارزش ‎آفرینی گسترش دادیم، آن وقت می‎توان از راه‎های ارزش‎ آفرینی، بیشتر برای تک ‎تک افراد اجتماع سخن گفت.

در مقاله های بعدی در این خصوص مطالب بیشتری را ارائه خواهیم کرد

 

نویسنده : عاطفه علیمحمدی / کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *