گاهي در مكانها و محافل گوناگون در خصوص ايجاد كسب وكارهاي جديد و نوظهور شنيده ايد كه از ايده اي در مكان كوچكي چون مطبخ يك خانه كوچك اجاره اي، خوابگاههاي دانشجويي ، زيرزمين يا كارگاهي محقر شروع شده اند و ناگهان تبديل به يك غول بزرگي شده اند .

شايد داستان آن مرد روستايي در استان فارس را شنيده باشيد كه با يك اتفاق كوچك جرقه اي در ذهنش زده شد و پيامد آن رشد غيرقابل باور صنعت گردشگري در يك روستاي دورافتاده است كه  موجب  استخدام روستاييان محلي و آوردن نان به سفره صدها نفر در آن روستا و اطراف آن شده است، چنانچه تخمين زده شده است كه در چند سال آينده درآمد ايشان از درآمد نفت نيز بالاتر خواهد رفت.

اغلب سوالاتي از اين قبيل به ذهن ما مي رسد كه كاش مي توانستم فلان مشكل را رفع كنم و شايد هم ايده و راه حلي براي آن داشته باشيم اما جرائت و يا منبع مالي كافي براي عملي كردن آنرا نداشته ايم. بارها با خود فكر كرده ايم كه چطور مي توانم كسب وكاري از خود داشته باشم و …. اما هرگز به اين فكر نكرده ايم كه خود و يا با تشكيل يك تيم مي توانيم به اين آرزو جامعه عمل بپوشانيم .

 شناسايي يك نياز و داشتن يك ايده خلاق و بكر و استفاده از تكنولوژي روز و اينترنت مي تواند به شما براي راه اندازي كسب وكار جديد كمك كند و شروع خوبي براي يك استارت آپ مي باشد.

تعريف استارت آپ:

اريك رايس (Eric Ries)  که پايه گذار روش استارت آپ ناب (Lean Startup)  است مي گويد:

استارت آپ، نهادی انسانی است که جهت خلق محصول، خدمت یا ارزشی نو ایجاد شده است.

استیو بلنک : پيشرو در حوزه توسعه مشتری مي باشد، و بر دو مفهوم کشف مشتری و توسعه مشتری بسيار تاکید می کند . بلنك سه گام رو برای موفقیت یک استارتاپ پیشنهاد میدهد.

گام اول :  فرضیه های بوم مدل کسب و کار را تعیین کنید

گام دوم : در دنیای واقعی فرضیه های خود را  اعتبار سنجی کنید تا به یک ارزش کلیدی برسید.

گام سوم : بر اساس یافته های قبلی آنها را دوباره مشخص و ارزیابی کنید .

حال سوالاتي بوجود مي آيد:

1- استارت آپ چه تفاوتی با سرمایه گذاری های دیگر دارد؟

معمولا مبنای شروع کار استارت آپ ها یک ایده خلاقانه و نوآورانه می باشد. به دلیل خلاقیت است كه  اغلب استارت آپ ها رقیب ندارند! بنابراین بیشتر از رقابت کردن، باید بر آگاهی رسانی از ایده و اجرای کم نقص آن متمركز شد. معمولا بنیان گذاران مشکل مالی دارند و سرمایه اولیه را با وام، قرض و یا پس اندازی اندک شروع می کنند.

2- از شروع استارت آپ تا پیروزی نهایی، یک ایده دارید و می خواهید کار را شروع کنید، حال بايد از كجا شروع کنید؟
3- استارت آپ ویکند (Startup Weekend) چیست؟

رویدادی است که در ۲۰۰ شهر مختلف دنیا و در سه روز انتهایی هفته برگزار می شود:

روز اول: شرکت کنندگان ایده های خود را انفرادي يا تيمي می دهند و صاحبان ایده شروع به یارکشی می کنند و تیم لازم برای شروع کار را می سازند.

روز دوم: امکاناتی را در اختیار تیم ها قرار می دهند و کار شروع می شود!

در این بین افرادی که تخصص در زمینه های مختلف (راه اندازی استارت آپ، برنامه نویسی، سئو، طراحی وب سایت و…) مهارت و تجربه دارند به کمک تیم ها می آیند.

روز سوم: تیم ها تلاش خود را می کنند تا نمونه ابتدائی محصول یا خدمات شان را تحویل دهند. داورها سه تیم برتر را انتخاب می کنند و استارت آپ ویکند تمام می شود.

نکته مهم این است که در اصل کسانی برنده اصلی این رویداد می شوند که بعد از تمام شدن این ۳ روز، دور هم جمع شده و تا آخر کار، متعهدانه ایده خود را به نحوی مدیریت شده به مرحله اجرا درآورند.

4-  استارت آپ ها چگونه ارزش گذاری می شوند؟

قبل از این که بخواهید در یک استارت آپ سرمایه گذاری کنید، در این ۴ مرحله سعی کنید به نوعی استارت آپ مدنظرخود را ارزش گذاری کنید تا بتوانيد بهتر تصمیم گیری كنيد:

بررسی هزینه های اولیه: هزینه این نوع از شرکت ها را می توان از طریق تخمین خرج هایی که برای آزمایشات، تولید، تحقیقات بازاریابی و یا جذب نیرو های لازم، انجام گرفته شده را برآورد كرد.

شناخت رقبا: برای توسعه و پیشرفت ، دقت کنید که رقیب های شرکت شما چه کسانی هستند.

آنگونه كه مشخص است، ذات استارت آپ، خاص و منفرد بودن او در عرصه رقابت است، هرچند گاهی ممکن است کیفیت کار، باعث خاص بودن شرکت شود.

اما در هر صورت داشتن رقیب، حتی برای استارت آپ ها وجود دارد و گاهی رقیب آن ها کسی است که همان نیاز را با محصولی دیگر پاسخ می دهد (برای مثال مایع تمیزکننده، بخارشوی و ارسال نظافت چی، هر سه باعث رفع نیاز “تمیزی” خانه می شوند و ارائه دهندگان این محصولات را به رقابت می اندازد).

آینده استارت آپ مورد نظر: بازگشت مالی سرمایه را همواره با آینده مالی شرکت استارت آپ بررسی می کنند. این موضوع به شدت نیازمند دید اقتصادی قوی و شم بازاریابی می باشد.

فرصت های پیش روی استارت آپ: فرصت و زمینه پیشرفت بیشتر، مهم ترین بحث در این شرکت هاست، به سمت شرکتی بروید که هدفمند است، می داند قرار است چطور و چگونه در آینده رفتار و پیشرفت کند. ایده تنها و خالی، ارزشی ندارد، مهم بهره برداری از آن است.

5-  قبل از ایده به فکر مدیریت باشید.

همان طور که گفتیم، استارت آپ‌ها از یک ایده شروع می شوند و در زمانی که ایده و طرح اولیه خود را تکمیل گردد و تیم خودشان را تشکیل دادند، به دنبال سرمایه گذار می گردند. بخاطر نوپا بودن استارت آپ و عدم سوددهی مناسب،گاهی سرمایه گذاری کردن بر آن ها، بسیار ریسکی است.

بخاطر ریسک و احتمال بالای شکست شرکت های استارت آپ، بهتر است شرکت های سرمایه گذاری، علاوه بر ایده، تمرکز ویژه ای بر مدیریت داشته باشند.

بودجه ای را سرمایه گذاری نکنید که اگر شکست خوردید، کل شرکت شما  از بین برود!

به طور موازی نیز یک روش درآمد زایی داشته باشید، تا اگر شرکت نوپای شما شکست خورد، بتوانید به راه خود ادامه دهید.

بهتر است ابتدا به این سوالات کوتاه برای شروع کسب و کار پاسخ دهید، تا خود را ارزیابی کنید و ببینید که آیا امادگی شروع یک کسب و کار را دارید یا خیر.

  • شما چه ایده ای برای راه اندازی یک استارت آپ دارید؟
  • در کدام مرحله به مشکل خورده اید؟
  • می توانید سرمایه گذار پیدا کنید؟
  • می توانید تیمی منسجم داشته باشید؟

منبع :  بنکا استارت آپ

نویسنده : فاطمه دولت آبادی / کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
One Response to استارت آپ (Startup) چیست؟
  1. […] جدید، نیاز به هوشمندی و برنامه ریزی زیادی دارد. اکثر استارت آپ ها برای معرفی محصولات جدیدشان دچار اشتباهاتی می شوند. در […]


[top]

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *