آیا شما و کارکنانتان در این مدت و به دلیل کرونا دچار فرسودگی کار از راه دور شده اید؟  آیا فارغ از مزیت های احتمالی دورکاری مانند استفاده از کنفرانس های ویدئویی برای جلسات ، عدم خستگی رفت و آمد با این فرسودگی روبرو شده اید؟

برای غلبه بر فرسودگی شغلی، شرکت ها باید واقعیت مسائل ناشی از فرسودگی شغلی جهانی WFH را درک کنند تا بتوانند در دنیای جدید ما سازگار شوند و بر این مشکل غله کنند. در غیر این صورت ، استفاده از فرهنگ سبک اداری برای انجام کارهای مجازی صرفاً تلاش برای وارد کردن یک گیره مربع در یک سوراخ گرد است ، که بسیاری از کارمندان را مستقیماً به فرسودگی شغلی سوق می دهد.

در این مقاله به 12 دلیل که باعث ایجاد فرسودگی در دورکاری میشود، می پردازیم :

فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی

1. محروم کردن نیاز اساسی انسان به ارزشها و عملکرد.

احتمالاً مهمترین مسئله این است که اکثریت قریب به اتفاق مردم درک نمی کنند که ما دورکارها فقط فرسودگی کار در خانه را تجربه نمی کنیم، بلکه ما از تحقق نیازهای اساسی و انسانی مان که به آن دلایل کار می کردیم، محروم شده ایم . مهم است که به یاد داشته باشیم احساس نیاز فرد برای دیده شدن، ارتباط برقرار کردن ، بهبود عملکرد زندگی و … بسیار با کارش ارتباط دارد. وقتی ما به کار از راه دور روی آوردیم ، همه اینها مختل شد.

3. عدم توانایی در ایجاد و حفظ اعتماد.
در کسب و کار و تعاملات مختلف، یک محیط کار مشخص، باعث ایجاد اعتماد برای مشتری و حتی افراد تیم می گردد اما اعتمادسازی در تعاملات مجازی به این سادگی ها رخ نمی دهد.
تحقیقات نشان می دهد، اعضای تیم هایی که به صورت مجازی فعالیت و ارتباط خود را شروع می کنند ، پس از اینکه در جلسات حضوری، با هم روبرو می شوند و گفتگو می کنند، به طور قابل توجهی همکاری بهتری با هم خواهند داشت. از طرف دیگر، تیم هایی که از وضعیت فعالیت حضوری به کار مجازی منتقل می شوند ، کم کم این حس انسانی مشترک و اعتماد را نسبت به هم از دست می دهند.

4. محرومیت از آموزش و مشاوره غیررسمی.
بخش مهمی از آموزش ها و یادگیری در محیط کار، ناشی از مشاوره غیررسمی و کمک گرفتن از همکاران ارشد است. این یادگیری ها حتی گاهی از مشاهده رفتار و نحوه عملکرد حرفه ای همکاران حاصل می شود، که در شرایط دورکاری این مهم نیز امکان پذیر نخواهد بود. از دست دادن این مربی ها به ویژه برای کارمندان و اعضای جوان و تازه وارد تیم، چالش برانگیز است.

5. مشکل دورکاران فقط خستگی نیست
با وجود اینکه کنفرانس های ویدیویی یک تجربه واقعی از ارتباطات ایجاد می کنند اما با این حال، نمی توانند جای ارتباطات واقعی را بگیرند. در جلسات آنلاین ویدیویی درست است که می توانیم تصاویر شرکت کنندگان در جلسه را ببینیم اما نمی توانیم به خوبی از فنون مذاکره استفاده کنیم و نمی توانیم احساسات طرف مقابل را درک کنیم.

این مسئله از انتظارات شهودی ما درباره جلسات است که با اتصال به مردم به ما انرژی می دهند. رویدادهای حضوری، حتی اگر کاملاً حرفه ای باشند، باز هم باعث می شوند که ما به روشی اجتماعی ارتباط برقرار کنیم. اما احساسات ما به سادگی جلسات کنفرانس ویدیویی را پردازش نمی کنند و ارتباطات اجتماعی سطحی و غیر ملموس خواهد بود.

6. تلاش برای جا دادن یک مهره مکعبی در حفره ای استوانه شکل
بسیاری از مشاغل سعی در ایجاد روابط فرهنگی و عاطفی در محیط کار با برنامه هایی مانند Zoom و ابزارهای مشابه دارند که فعالیت های ارتباطات اجتماعی را به قالب های مجازی تغییر می دهد.

متأسفانه، چنین فعالیت هایی نیز برای رفع نیاز برقراری ارتباطات اجتماعی موثر، کافی نیستند . درست مثل سایر ابزارهای کنفرانس های ویدیویی،که ما به طور شهودی انتظارات افراد را افزایش داده ایم. اما از برآوردن نیازهای نشدن نیازهایمان ناراضی و آزرده می شویم.

7. مهارت ناکافی در استفاده ابزارهای فناوری دورکاری.
این مسئله منجر به کاهش عملکرد و تجربیات دلسردکننده برای افرادی می شود که برای استفاده از ابزارهای فناوری به کمک و راهنمایی همکارانشان نیاز دارند.

9. مهارت کافی در همکاری های اثربخش از راه دور .
در دورکاری هیچ روش طبیعی برای بدست آوردن تعاملات غیررسمی مورد نیاز که کلید کار تیمی و همکاری خوب است وجود ندارد. تن صدا و زبان بدن برای پیشبرد اهداف و تغییر رویه تعاملات در جلسات بسیار مهم است اما ارتباطات مجازی فرصت کمتری برای مشاهده چنین مواردی در اختیار ما قرار می دهد.

10. عدم پاسخگویی.
محیط های اداری روش های طبیعی را برای پاسخگویی به کارکنان فراهم می کند. مدیران می توانند به سرعت در دفتر قدم بزنند ، به اطراف نگاه کنند و آنچه را که اتفاق می افتد مشاهده کنند. آنها همچنین می توانند با کارمندان و کارشناسان خود در مورد پروژه ها صحبت کنند و موارد لازم را متذکر شوند.

همین امر باید در مورد تعاملات مجازی هم صدق کند اما نادیده گرفتن ایمیل بسیار آسان تر از آن است که شخصی در آستانه کار دفتر شما بایستد یا شما را در راهرو متوقف کند. برای کار از راه دور باید پاسخگویی را با ساختار سریعتر دیگری جایگزین کنید.

11. محیط های ضعیف کار از خانه.
 برخی از کارمندان ممکن است به فضاهای آرام و اتصال به اینترنت پایدار دسترسی داشته باشند ، در حالی که برخی دیگر این امکان را ندارند. با توجه به محدودیت های ایجاد شده به واسطه همه گیری ویروس کرونا، تعمیرات اساسی فضاهای کاری زمان و منابع قابل توجهی را می طلبد که در دسترس بسیاری افراد نیست.

12. مرزهای ضعیف زندگی کاری.
جدایی ناکارآمد کار و زندگی از عملکرد کارفرما و کارمند ناشی می شود. در دراز مدت ، انجام این کار باعث کاهش بهره وری ، افزایش خطاها و در نهایت فرسودگی شغلی می شود.

فرسودگی کار در خانه

فرسودگی شغلی کار از خانه و خستگی های ناشی از آن، بسیار پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد. شرکت ها برای تغییر فرم فرهنگ و سیاست های شرکت شما از “حالت اضطراری” کار از خانه به کار از راه دور که یک امر جدید طبیعی است، نیاز به تغییر عمده استراتژیک دارند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *