گزارش یازدهمین دورهمی کامیتاپ

یازدهمین دورهمی کامیتاپ با محوریت صنایع غذایی در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با حضور آقایان مهندس امیررضا ثابت پی مدیرعامل گروه غذایی نامی نو و دکتر مهدی کریمی تفرشی رئیس هیئت مدیره صنایع غذایی گلها برگزار شد.

یازدهمین دورهمی کامیتاپ

برنامه با اجرای خوب آقای مددی مجری برنامه از ساعت 16 آغاز شد. ایشان ضمن خوش آمد گویی به مهمانان در خصوص خوشنامی برندهای نامی نو و گلها صحبت نموده و ابتدا از آقای مهندس ثابت پی دعوت کردند تا به سخنرانی بپردازند.

مهندس ثابت پی به در ابتدای صحبت‌های خود به حقوق مصرف‌کننده اشاره نموده و فرمودند که حقوق مصرف کننده باید همیشه رعایت شود و در ادامه در خصوص به وجود آمدن برند نامی نو صحبت نمودند.

یازدهمین دورهمی کامیتاپ
از سال ۱۳۷۶ تولید غذای آماده در کشور ممنوع شد. در همین زمان ایشان به این فکر افتاند که غذای آماده نظیره سالاد الویه تولید نمایند برای همین مهم به وزارت بهداشت مراجعه نمودند.

در آن زمان با توجه به ممنوعیت به وجود آمده در خصوص فروش غذاهای آماده سه سال طول کشید تا ایشان توانستند با پافشاری زیاد در سال ۷۹ موفق به اخذ مجوز شوند.

برای راه اندازی ایده تولید غذای آماده، ایشان نیاز به سرمایه‌گذاری داشتند و می بایست یک سرمایه گذار برای طرح خود پیدا می کردند. بنابراین طرح را به افراد مختلف پیشنهاد می دادند تا اینکه یک نفر پیشنهاد ایشان را پذیرفت و کار تولید غذای آماده نامی نو آغاز شد.

بعد از یک سال، سرمایه گذار پروژه که از بازرگانان به نام بود به دلیل بدهی های کارخانه پشیمان شد و از ادامه سرمایه گذاری صرف نظر نمود.

در همان زمان ایشان تصمیم گرفتند که کارخانه را از سرمایه گذار به مبلغ هفت میلیون تومان ماهانه اجاره کنند و بعد از سه ماه کارخانه مجدداً شروع به کار کرد.

ایشان تفکر بازرگانی سرمایه‌گذار را مانع رشد کسب و کارشان می دانستند و زمانی که خودشان روی طرح شان سرمایه گذاری کردند چون طرح برای خودشان بود و می دانستند که باید به چه نحو بازاریابی و توزیع نمایند کار بهتر جلو رفت. سال ۱۳۸۵ کارخانه نامی نو را با قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به صورت اقساطی در ۵۰ قسط خریداری نمودند.

چون محصولات غذای آماده بود وزود منقضی میشد، از سال ۸۵ خودشان به تهران آمدند و کار توزیع و پخش محصولات شان را بر عهده گرفتند و به کار خود و روند موفقیتشان ادامه دادند.

امروز کارخانه نامی نو ۷ واحد تولیدی دارد بیش از ۲۰۰۰ نفر پرسنل در این واحدها مشغول به فعالیت هستند و ماهانه حدود ۸ میلیارد حقوق پرداخته می شود. ایشان سال ۹۷ را بدترین سال اقتصادی کسب و کار دانسته و برای حفظ مشتریان خود قیمت‌ها را حفظ نمودند.

در حال حاضر نامی نو دارای 2 واحد تولید ساندویچ های آماده در تهران و اصفهان، 1 واحد تولید فرآورده های گوشتی، 1 واحد تولید سس های آماده، 1 واحد تولید سس های گرم، 1 واحد تولید غذاهای آماده نظیر فلافل، بندری و غیره می باشد.

شایان ذکر است که تمامی مواد اولیه داخل محصولات نظیر سوسیس و کالباس سس و غیره توسط واحدهای تولیدی خودشان تولید می شود.

ایشان در انتهای سخنرانی خود از اینکه در جمع دانشجویان و علاقه مندان به حوزه کارآفرینی بودند ابراز شادمانی نموده و فرمودند امیدوارم سفیرانی از این جمع برای آبادانی کشور اقدام به کارآفرینی نمایند.

در یازدهمین دورهمی کامیتاپ پس از سخنرانی جناب آقای ثابت پی، مجری برنامه از آقای دکتر کریمی تفرشی رئیس هیئت مدیره صنایع غذایی گلها برای سخنرانی دعوت نمود.

یازدهمین دورهمی کامیتاپ
ایشان در ابتدای صحبت هایشان از علاقه خود به برند دانشگاه تهران و لوگوی آن صحبت نموده و فرمودند که برای ایشان تقدس این نشان به اندازه پرچم کشورمان است. در خصوص شکل گیری صنایع غذایی گلها ایشان فرمودند صنایع غذایی گلها از سال ۱۳۱۸ از سه نسل پیش توسط پدر بزرگ ایشان پایه گذاری شد.

پدر بزرگ من از ملوان های روسی نایلون های دوخته شده می گرفتند و ادویه جات را داخل آن بسته بندی کرده و با اتوهای ذغالی درب هر بسته را صاف می نمودند و می توان گفت که یکی از اولین بسته بندی های ادویه توسط پدر بزرگ ایشان شکل گرفت.

در سال ۱۳۴۵ با فوت پدربزرگ، پدر ایشان هدایت این کسب و کار را بر عهده گرفته و از محله پله نوروزخان به محله امیریه نقل مکان نمودند و از آن سال به بعد صنایع غذایی را نیز به کسب و کار پدر بزرگ اضافه نمودند.

سال ۱۳۸۰ با فوت ناگهانی پدر ایشان، کارخانه با وضعیت متلاطمی مواجه شد زیرا بدهی زیادی داشت و آن قدر کارخانه مقروض بود که ایشان مجبور شدند هزینه های مراسم فوت پدر را از یکی از دوستان پدرشان قرض نمایند.

پس از پایان مراسم های پدر به دلیل بدهی های زیادی که کارخانه داشت، جلسه خانوادگی گذاشته شد تا کارخانه گلها فروخته شود در همین زمان دکتر کریمی تصمیم گرفتند این کسب و کار خانوادگی را حفظ نموده و ادامه دهند.

به همین جهت زمان مشخصی از خانواده اجازه گرفتند که بر روی کارخانه کار کنند. ایشان می گویند: “فردای آن روز به کارخانه رفتم. زمانی که وارد آن شدم پرسنل را دیدم که بسیار ناراحت و افسرده هستند و آنجا بود که به خود گفتم من باید به اینها کمک کنم”

برای همین به یکی از دوستان خود در شهرداری تهران مراجعه کردند و با ایشان صحبت نمودند. در همان زمان دوست ایشان گفته بود که قرار است شهرداری به مناسبت ماه رمضان، سبد کالا به پرسنل مناطق مختلف خود بدهد. ایشان این فرصت را بسیار مغتنم شمرده و از شهرداری سفارش حبوبات این سبد را گرفتند.

برای انجام این سفارش مجبور شدند ماشین خود را بفروشند تا بتوانند پول تهیه نمایند.

سپس با تامین کنندگان حبوبات تماس گرفتند تا جلسه ای داشته باشند. سپس یک ماشین بنز اجاره کردند تا سر قرارهای کاری خود بروند و بتواند اعتماد افراد را جلب نموده جنس بگیرند و تولید را از نو شروع کنند. اکثر افراد با ایشان همکاری کردند.

آن زمان بدهی‌های بانک ها زیاد بود. ایشان برای اینکه اعتماد نمایندگان بانک ها را جهت دادن فرصت اقساط جلب کنند، زمان قرار ملاقات با نمایندگان بانک ها را وقتی مشخص کردند که قرار بود بار های حبوبات در کارخانه تخلیه شود.

نمایندگان وقتی آن وضعیت را در کارخانه دیدند متوجه راه‌اندازی مجدد کارخانه شدند و برخوردشان تغییر نمود و به لطف خدا و نیت خیر ایشان کار با موفقیت رو به جلو رفت.

در سال ۸۰ کارخانه گلها ۵۰ نفر پرسنل و ۲۰ آیتم تولیدی داشت. ایشان کار را شروع کرده و سفارش ها پس از مدت یک ماه آماده شد. روزهای اول راه اندازی کارخانه، مشکلات زیادی توسط یکی از اصنافی که پدر ایشان رئیس هیئت مدیره آن جا بودند به وجود آمد.

در جلسه هیئت مدیره پس از فوت پدر، ایشان به جای پدرشان رفتند و زمانی که اعضای صنف متوجه راه اندازی مجدد کارخانه شدند سه روز بعد از جلسه، نمایندگانی از شهرداری، وزارت بهداشت، وزارت کار و بیمه را خبر نمودند تا به کارخانه بیایند اما ایشان خم به ابرو نیاورده و مسیر را ادامه دادند.

امروز ایشان رئیس هیئت مدیره همان صنف هستند و فعالیت خود را با قوت ادامه می‌دهند. همچنین کارخانه را نوسازی نموده و صبورانه با تلاش و پشتکار زیاد کار را ادامه دادند. امروز کارخانه گلها موجب اشتغال زایی برای ۵ هزار نفر در ۵ کارخانه شده است و هلدینگ گلها چهار شرکت تیستی، رهبر، خوشنام و ۵ ستاره را در زیر مجموعه خود دارد.

این مجموعه تاکنون تعدیل نیرو نداشته و همواره آماده پذیرش نیروی جدید و خلاق هستند. از جمله افتخارات دکتر کریمی اخذ مدال جهانی شوالیه صنعت غذایی از اروپا، دریافت نوبل مدیریت و نشان کارآفرین برتر جهان اسلام از بین ۵۶ کشور شرکت کننده است و در دو سال گذشته مرد سال صنایع غذایی کشور شده اند.

وی دلیل موفقیت خود را جسارت، نیت پاک و لطف خدا می دانند و در پایان فرمودند هر کس بخواهد کار خود را شروع کند باید با توکل به خدا، مشورت کردن با افراد آگاه و ریسک پذیری کسب و کار خود را شروع نماید.

پس از پایان سخنرانی جناب کریمی مجری در ادامه از هر دو بزرگوار دعوت نمود تا بر روی سن آمده و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دهند.

یازدهمین دورهمی کامیتاپ
در زیر به برخی از سوالاتی که شرکت کنندگان یازدهمین دورهمی کامیتاپ از این دو کار آفرین موفق نموده اند اشاره می شود.

  •  چگونه تعادل بین زندگی شخصی و مشغله کاری ایجاد نمودید؟

پاسخ جناب ثابت به این سوال این بود که همسر ایشان بسیار همراه بوده و به ایشان در ادامه مسیر کمک نموده و بار زندگی را به دوش کشیدند و روابط خانوادگی و مسائل مربوط به فرزندان و منزل را به خوبی مدیریت نموده اند و به این شیوه به همسر خود برای رسیدگی کسب و کارشان کمک می نمایند.

  • حضور زنان در صنعت مواد غذایی به چه شکل است و نرخ مشارکت شان چقدر است؟

پاسخ جناب ثابت به این صورت بود که نرخ مشارکت زنان در صنعت مواد غذایی داخل کشور بسیار کم است و دلیل آن را مشغله زنان در حوزه‌های مختلف زندگی دانستند.

به اعتقاد آنها زنان در ایران به علت شرایط محیطی ریسک پذیری کمتری دارند و در سطح کلان برای تصمیم گیری هایی که نیازمند هوش هیجانی بالایی است، قدرت ریسک پذیری مردان را ندارند اما زنان را بسیار توانمند دانسته و از آنها به عنوان مدیران اجرایی موفق و دقیق یاد کردند و بیشتر مدیران میانی شرکتشان خانم ها هستند.

  • در خصوص مقوله استخدام و پرسش در مورد اینکه چه افرادی را در کارخانه گلها استخدام می کنند

آقای کریمی فرمودند ایشان از میان دانشجو های دانشگاه های برتر کشور رزومه های مصاحبه ها را انتخاب نموده و درعین حال داشتن فرهنگ کار تیمی را از شرایط پذیرش نیروی جدید در کارخانه گلها دانستند.

  • چطور شخصی که حسابداری خوانده می تواند ریسک کند؟

در پاسخ به این سوال جناب ثابت پی فرمودند حسابداری بسیار در پیشبرد اهداف ایشان در کارخانه نامی نو موثر بوده چون حسابدارها می دانند که نقطه سربه سر چیست و بعد مالی کسب و کار را می توانند در هر لحظه بررسی کنند و به افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار دارند توصیه نمودند که دوره های مدیریت مالی و حسابداری را بگذرانند چون در کارآفرینی این مسئله بسیار مهم است.

  • چطور یک جوان ۲۰ ساله توانست مدیریت یک کارخانه را به عهده بگیرد؟ آیا آموزش خاصی دیده شده بود؟

در پاسخ به این سوال که از جناب کریمی تفرشی پرسیده شد، ایشان گفتند که از کودکی به همراه پدرشان به کارخانه می رفتند و ناخودآگاه در جریان مکالمات و شیوه پدرشان در اداره کردن امور کارخانه قرار می گرفتند.

این موضوع باعث شد که پدر ایشان معلم خوبی در حوزه کسب و کار برای ایشان باشند و یادگیری شان از همانجا شروع شد. سپس با مطالعه و ادامه تحصیل و مشورت گرفتن از افراد آگاه به مسیر خود ادامه دادند.

برگزاری موفق یازدهمین دورهمی کامیتاپ
در پایان مراسم لوح تقدیر به رسم یادبود به هر ۲ کارآفرین بزرگوار اهدا شد و عکس دسته جمعی در پایان مراسم برگ سبزی بر برگزاری موفقیت آمیز یازدهمین دورهمی کامیتآپ در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران از سوی کانون دانش آموختگان کارآفرینی شد.

گزارش یازدهمین دورهمی کامیتاپ

برگزاری موفق یازدهمین دورهمی کامیتاپ

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *